الهام علیف, رئیس جمهور آذربایجان: ایران توضیح دهد اسرائیل کجای مرز ما است

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۲

رئیس‌جمهور آذربایجان با رد بحث‌های مطرح شده درباره حضور اسرائیل در مناطق مرزی این کشور با ایران، گفته است این ادعاهای «بی‌اساس» ابتدا از زبان یک «آخوند ایالتی» مطرح شد و اعتنایی نکردیم، اما متاسفانه بعدا اظهارات مشابهی را از مقامات حکومت ایران شنیدیم.

الهام که روز دوشنبه ۱۲ مهرماه در جریان سفر به منطقه جبرائیل در مرز با ایران، گفت ایران ادعاهای «بی‌پایه» درباره حضور اسرائیل در این منطقه مطرح کرده است اما «اینجا نه کسی حضور دارد و نه ساختمانی برای اسکان افراد وجود دارد. من در مرز ارس هستم، ایران توضیح بدهد اسرائیل کجای این منطقه است؟»

ظاهرا اشاره رئیس جمهور آذربایجان به سخنان حسن عاملی، امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نمازجمعه است که گفته بود رزمایش ارتش ایران در مرزهای آذربایجان «پاسخی به حضور اسرائیل» در جمهوری آذربایجان است.

طی روزهای گذشته تنش‌ها میان ایران و آذربایجان افزایش یافته و جمهوری اسلامی در مرزهای مناطق آزاد شده آذربایجان اقدام به برگزاری مانور نظامی کرده است.

مقامات لشکری و کشوری ایران طی روزهای گذشته بارها آذربایجان را متهم به «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران» کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یکشنبه ۱۱ مهر طی سخنرانی در مراسمی به تیرگی روابط مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت که «حوادثی که در شمال غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

رئیس‌جمهور آذربایجان با اشاره تلویحی به این اظهارات گفت ما خواهان ارائه شواهد و ثبوت هستیم و مقام‌های ایران باید: «چشم‌شان را باز کنند و درست نگاه کنند».

او تاکید کرد که این اتهامات بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و هر کسی باید مسئولیت اظهاراتش را بپذیرد و دولت او اجازه نمی‌دهد هر کسی علیه آذربایجان «هر افترایی» را مطرح کند.

الهام علیف گفت بسیاری از کشورها هوادار ارمنستان هستند ولی دولت آذربایجان «با هیچ کشوری، از جمله کشورهای نزدیک دشمنی نکرده و نمی‌تواند اجازه دهد هیچ کشوری نیز در مسائل داخلی و سیاست‌های آذربایجان مداخله کند».

پیش از اظهارات رئیس‌ جمهور آذربایجان، لیلا عبدالله‌اوا، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز گفته بود که دولت آذربایجان « ادعاها در خصوص حضور نیروهای ثالث، از جمله عناصر تروریستی، در نزدیکی مرز آذربایجان با ایران را کاملا بی‌اساس می‌داند».

اشاره او به سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران باز می‌گردد که مدعی حضور جنگجویان سوری در جمهوری آذربایجان شده و گفته است «هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است».

هم‌زمان با بروز تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه ارمنستان امروز دوشنبه ۱۲ مهر وارد تهران شد و در همین حال ترکیه خبر می‌دهد که فردا، سه‌شنبه، رزمایش مشترک دیگری با جمهوری آذربایجان در نخجوان برگزار خواهد کرد.

روز دوشنبه همچنین یک افسر اداره ارتباطات وزارت دفاع ترکیه از آغاز به کار پروژه «تیپ برادری» به منظور آنچه افزایش توان همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان خواند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رزمایش نظامی «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» با همکاری دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز در روزهای ۱۳ تا ۱۶ مهر در نخجوان برگزار می‌شود.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *