هشدار داریوش مختاری کارشناس: فلات مرکزی ایران در آستانه کوچ میلیون‌ها انسان و نابودی تاریخ و تمدن است

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۶

یک کارشناس حوزه منابع آبی می‌گوید در نتیجه تصمیمات شورای عالی آب در ایران، فلات مرکزی کشور در آستانه کوچ چند ده میلیونی و خالی شدن از سکنه است.

داریوش مختاری به خبرگزاری ایسنا گفته است، شورای عالی آب از سال ۸۱ تا ۹۸ طی ۴۰ جلسه رسمی «انبوهی از تصمیم‌های اجرایی» درباره آب کشور گرفته و اکنون روشن شده که این تصمیم‌گیری‌ها «مسیر کارشناسی لازم» را طی نکرده بود.

وی در ادامه این گزارش، که روز جمعه ۱۶ مهر منتشر شد، گفته است که تشکیل شورای عالی آب بر خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی ایران (اصل تفکیک قوا) بوده و موجب «ناکارآمدی فزاینده» در حوزه آب ایران بوده است.

این کارشناس منبع آب «فرونشست زمین در چندصد دشت ایران» و گسترش «منازعات فزاینده آبی» را نتیجه تصمیمات بدون مطالعه مقامات جمهوری اسلامی در زمینه آب دانسته و تأکید کرده که در نتیجه این مدیریت، جغرافیای ایران در آستانه «مهاجرت چند ده میلیونی و نابودی آثار تاریخ و تمدن» کشور قرار گرفته است.

به گفته داریوش مختاری، چند هزار مسجد و چند صد هزار اثر تاریخی دیگر با معماری شگفت‌‌انگیز و بی‌همتا در شهرهای مختلف ایران، در خطر ترک ناشی از فرونشست قرار گرفته‌اند و هزاران پل و معبر تاریخی در یک‌قدمی ویران شدن هستند.

فلات مرکزی ایران که بیش از نیمی از گستره کشور را در بر می‌گیرد، حوضه اصلی در تقسیم‌بندی حوضه‌های آب‌ریز کشور است. رودخانه زاینده‌رود، بلندترین رود فلات مرکزی ایران است.

اعتراضات مداوم کشاورزان اصفهان، به ویژه در شرق این استان، نسبت به مدیریت آب و برداشت‌های فراقانونی از حق‌آبه آنها سال‌هاست ادامه دارد.

پیش‌تر، در بیست‌ و چهارم شهریور ماه، ایسنا به نقل از یک عضو مجلس شورای اسلامی نوشت که اگر تدبیری اندیشیده نشود، بی‌آبی در سراوان در استان سیستان و بلوچستان، به کوچ اجباری ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت منطقه خواهد انجامید.

کارشناسان می گویند مسئله آب در ایران به یک «ابربحران» تبدیل شده که حیات انسان و دیگر موجودات را با خطرهای متعدد جدی روبه‌رو کرده است. خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، شدت یافتن جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی، و فرونشست زمین از جمله پیامدهای کاهش منابع آبی در ایران است.

خرداد ماه امسال نیز عیسی کلانتری، رییس وقت سازمان محیط زیست از «به خطر افتادن تمدن کشور» به دلیل ورشکستگی آب سخن گفته بود.

اعتراضات گسترده در خوزستان نسبت به بی‌آبی، که در تابستان جریان داشت و به استان‌های مختلف ایران تسری یافت، تنها نمونه‌ای از نتایج ابربحران آب در ایران است. برخی از مقامات جمهوری اسلامی اذعان دارند «ناکارآمدی و سوء مدیریت» از عوامل اصلی ابربحران آب در ایران است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *