آمریکا چند شرکت‌ ایرانی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۷

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد برخی از شرکت‌های ایرانی از جمله گروه صنعتی ماموت را از لیست تحریم‌های خود خارج کرده است. “صنایع ماموت” قبلا متهم شده بود که در تولید موشک‌های بالستیک به ایران  کمک می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) اعلام کرد برخی از شرکت‌های ایرانی تحریم شده از جمله گروه صنعتی ماموت، گروه صنعتی ماموت تهران، صنایع ماموت و شرکت ماموت دیزل از فهرست تحریم‌های این وزارتخانه خارج شده‌اند.

آمریکا حدود سه ماه پیش نیز بهزاد فردوس و مهرزاد فردوس دو سهامدار صنایع ماموت، محمدرضا دزفولیان مدیر اجرایی ماموت دیزل را که در شهریور ماه سال پیش در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ بودند از لیست تحریم‌های خود خارج کرد.

علت تحریم این افراد و شرکت‌ها همکاری با حکومت ایران در تولید موشک‌های بالستیک و سوخت این نوع موشک‌ها  اعلام شده بود.

آمریکا بعد از آغاز مذاکرات احیای برجام در وین برخی از شهروندان ایرانی را از لیست تحریم‌‌های خود خارج کرده است.

در آن زمان گفته شده بود که دولت جو بایدن در حال بررسی لغو بخش عمده‌ای از “تحریم‌های ناسازگار” با برجام است که در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا علیه ایران اعمال شده بود.

ترامپ پس از خروج از برجام و در راستای سیاست”فشار حداکثری” در قبال ایران صدها شرکت ایرانی و خارجی را تحریم کرده بود.

آمریکا: سیاست ما تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت خزانه‌ داری روز جمعه ۱۶ مهر گفت حذف گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل از فهرست تحریم‌ها نشان دهنده تغییر سیاست تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران نیست و این موضوع ارتباطی به مذاکرات احیای برجام در وین ندارد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری در مورد اینکه آیا صنایع ماموت حمایت از صنعت موشکی ایران را متوقف کرده است، اظهار نظری نکرد. اما او تاکید کرد ایالات متحده به اقدامات بی‌ثبات کننده ایران از جمله از طریق اعمال تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

خارج شدن شرکت‌های ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا در شرایطی انجام می‌گیرد که کاخ سفید در تلاش است مذاکرات برجام در وین از سرگرفته شود.

مقام‌های آمریکایی گفتند بهترین گزینه برای “محدود کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران” و جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای احیای مذاکرات برجام است.

جمهوری اسلامی ایران می‌‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور اهدافی صلح‌آمیز  دارد.

نیویورک تایمز ماه گذشته گزارش داد که ایران به طور بالقوه می‌تواند در مدت یک ماه مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید کند.

نگرانی آمریکا از تاخیر مذاکرات برجام 

گفت‌وگوهای برجام در وین که به مذاکرات “احیای برجام” موسوم است، از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شده و با وجود روی کار آمدن ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده است.

طولانی شدن بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات وین نگرانی‌ کشورهای غربی را تشدید کرده، چرا که ایران همزمان با به تاخیر انداختن تاریخ مذاکرات فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز شدت بخشیده است.

در روزهای اخیر مقامات ایرانی گفته‌اند که “به زودی” به مذاکرات برجام در وین باز خواهند گشت. اما زمان مشخصی برای این بازگشت تعیین نکردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت امیدوار است تعریف ایران از “به زودی” با تعریف آمریکا مطابقت داشته باشد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *