کشتی فرنگی ایران نایب‌قهرمان جهان شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۸

روز سوم مسابقات اسلو؛ دو طلای ساروی و یوسفی، دو امید به طلا

کسب نایب‌قهرمانی، طلای تاریخی در سنگین‌وزن و کشتی‌های زیبای تیم ایران، برای کشتی‌فرنگی ایران در مسابقات اسلو امیدوارکننده است. محمد بنا هنوز مربی بزرگی در دنیای کشتی است و تیم جوانش را در اسلو تا امشب به موفقیت چشمگیری رساند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در ۴ وزن اول دو مدال برنز توسط محمدعلی گرایی و پژمان پشتام به دست آورد و در روز سوم مسابقات درخشش بیشتری داشت. محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و علی اکبر یوسفی در ۱۳۰ کیلو طلا گرفتند. ایران در سنگین وزن برای اولین‌بار صاحب مدال طلا شد و از این منظر طلای یوسفی جنبه تاریخی دارد.

در روز سوم مسابقات، میثم دلخانی در ۶۳ کیلو و محمدرضا گرایی در ۶۷ کیلو به فینال رسیدند تا ایران دو امید دیگر به مدال طلا داشته باشد.

ایران با ۹۶ امتیاز بعد از روسیه که ۱۳۰ امتیاز دارد، تیم دوم مسابقات کشتی فرنگی ۲۰۲۱ جهان است و فردا می‌تواند با دو طلای دیگر به امتیازات خود بیفزاید. اما نایب‌قهرمانی ایران بدون آن دو طلا نیز تثبیت شده است. آخرین دوره مسابقات جهانی که سال ۲۰۱۹ در قزاقستان برگزار شد، ایران با ۷۵ امتیاز چهارم شد و پیشرفت تیم در کسب امتیاز تحسین‌برانگیز است.

در وزن ۶۳ کیلوگرم میثم دلخانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به دیوار دنیز منیکسه از آلمان رفت. دلخانی با ۴ بارانداز بعد از خاک حریف به دلیل اخطار، با نتیجه ۹ – صفر پیروز شد و به یک چهارم نهایی رسید. میثم در یک چهارم نهایی مقابل لنور تمیروف دارنده مدال برنز جهان از اوکراین کشتی گرفت. در این کشتی دلخانی به نتیجه ۳ – ۳ رسید اما امتیاز آخر متعلق به کشتی‌گیر ایرانی بود تا به نیمه‌نهایی راه پیدا کند. در نیمه نهایی ۶۳ کیلوگرم میثم مقابل طالح ممدوف دارنده مدال نقره اروپا از آذربایجان قرار گرفت. دلخانی در خاک با دو بارانداز و یک سالتوبارانداز ۹ – صفر برنده شد و به فینال برسد. فردا میثم دلخانی برای مدال طلا مقابل لری آبولادزه دارنده مدال برنز اروپا از گرجستان کشتی می‌گیرد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک توکیو پس از استراحت در دور اول، مقابل تسوچیکا شیمویامادا از ژاپن کشتی گرفت. گرایی در این رقابت ۶ – یک عقب افتاد. او در دقیقه پایانی کشتی حریف ژاپنی را به پل برد و سپس او را ضربه فنی کرد تا بازگشتی تماشایی را به نمایش بگذارد. در مرحله یک چهارم نهایی گرایی مقابل جعفراف از آذربایجان کشتی گرفت. در این کشتی گرایی با سالتوباراندازهای زیبا ۱۰ – صفر پیروز شد. گرایی در مرحله نیمه نهایی مقابل راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان کشتی گرفت. نتیجه این کشتی نزدیک، ۷ -۶ به سود گرایی شد تا محمدرضا به فینال مسابقات جهانی صعود کند و فردا برای مدال طلا به دیدار نظیر عبدالله‌یف دارنده مدال نقره اروپا از روسیه خواهد رفت.

در وزن ۸۷ کیلوگرم رامین طاهری در دور اول مقابل میهایل برادو از مولداوی کشتی گرفت. رامین ۳ – ۲ پیروز شد تا در دور بعد به دیدار تورپال بیسلطان‌اف از دانمارک برود. او مقابل حریف با نتیجه ۳ – یک باخت و باید در انتطار می‌ماند تا حریفش به فینال برسد. میهایل اما در دور بعد شکست خورد و رامین طاهری نتوانست در جدول بازنده‌ها صاحب شانس مجدد شود و از رقابت‌ها کنار رفت.

در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز المپیک توکیو مقابل الکس زوکه از مجارستان کشتی گرفت. ساروی دیروز حریفانی از روسیه، گرجستان و ایتالیا را شکست داده بود. ساروی ۳ – یک برنده کشتی با حریف مجارستانی شد و با اولین مدال طلای کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی اسلو، امیدها را در تیم ایران بیشتر کرد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم علی‌اکبر یوسفی حریفانی از ارمنستان، نروژ و شیلی را برای رسیدن به فینال شکست داده بود. او برای مدال طلا به مصاف زورابی گدخوری دارنده مدال برنز اروپا از روسیه رفت. یوسفی در فینال ۵ – یک پیروز شد و اغلب امتیازاتش را با هل دادن حریف به دست آورد. حریف خسته شده بود. در وزن‌های سنگین چندان نباید منتظر اجرای فن باشیم. علی اکبر یوسفی برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران توانست مدال طلای سنگین وزن جهان را به نام یک کشتی‌گیر ایرانی ثبت کند.

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان روز سوم مسابقات قهرمانی جهان گفت: «خیلی خوشحال هستم که توانستیم امروز دو طلای خیلی خوب بگیریم. یکی از این طلاها در سنگین وزن برای اولین‌بار بود. دو برنز هم شب قبل گرفته بودیم و انشالله فردا هم دو فینال خوب داریم که امیدوارم در آنها هم طلا بگیریم و بتوانیم یک رکورد نو بزنیم. همه مربیان از من بیشتر زحمت کشیدند. بچه‌ها هم بچه‌های خوبی هستند. نزدیک یک سال، یک سال و نیم بچه‌ها دوری خانواده را تحمل کردند و نتیجه‌اش این بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *