زندان تهران بزرگ؛ انتقال تنبیهی ۱۴ زندانی سیاسی به بند دربسته

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۰

در پی بروز درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، ۱۴ تن از آنان به سالن ۱ تیپ دو این زندان منتقل شدند. انتقال این زندانیان به سالن ۱ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با حضور شماری از مقامات زندان به صورت اجباری و علیرغم شرایط غیراستاندارد و نامناسب این سالن صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ تعدادی از آنان به بند ۱ تیپ ۲ این زندان منتقل شدند.

“حسین قشقایی، مهران دلفان آذری، میثم غلامی، حجت الله رافعی، رضا صلواتی، مرتضی اولنگی، شهاب سلطانیان، داوود عبدالهی، شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، علیرضا فرشی و اکبر فراجی” از جمله این زندانیان هستند که اسامی آنان توسط هرانا احراز شده است.

انتقال این زندانیان به سالن ۱ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با حضور شماری از مقامات زندان، بصورت اجباری و علیرغم شرایط غیراستاندارد و نامناسب این سالن صورت گرفته است. پیش از این اقدام زندانیان تهدید شده‌اند که در صورت عدم جابجایی گارد ویژه زندان جهت انتقال آنان وارد عمل خواهد شد.

پیشتر به دنبال بروز درگیری و ضرب و شتم تعدادی از زندانیان در روز جمعه ۱۶ مهرماه، شماری از این افراد از جمله شهاب سلطانیان، داوود عبدالهی، شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، علیرضا فرشی، اکبر باقری و اکبر فراجی به حسینیه سالن ۹ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ منتقل شده بودند. از میان این افراد، وضعیت پویا قبادی که از ناحیه سر ۲۰ بخیه خورده و اکبر باقری که از ناحیه کتف آسیب دیده، نامساعد گزارش شده بود.

این افراد پیش از این، در دیدارهای صورت گرفته با مسولان زندان، از عدم اجرای اصل تفکیک جرائم انتقاد کرده بودند.

یک روز بعد از بروز درگیری در زندان تهران بزرگ و ضرب و شتم زندانیان، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اخبار منتشر شده ضمن تایید اخبار در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: «درخصوص خبر غیردقیق درگیری در زندان تهران بزرگ همین بس که؛ زندان محفل فرهیختگان نیست بلکه محفل مجرمان است. با وجود کنترلها؛ اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست. در بند مجرمین امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *