مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی: کشتی‌های ایران اجازه ورود به بنادر مهم چین را ندارند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۱

محدودیت ورود کشتی‌های ایران به بنادر چین ظاهراَ به سوخت مورد استفاده این کشتی‌ها برمی‌گردد. مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین از حملات به کشتی‌های ایران و مشکلات مالی ناشی از تحریم‌ها سخن گفته است.

 مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که کشتی‌های ایران سال گذشته ۴ ماه حق ورود به بنادر چین را نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا مدرس خیابانی که در روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت، با اشاره به تداوم بخشی از این محدودیت‌ها تصریح کرد: «در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم».

گرچه شرکت کشتیرانی ایران مشمول تحریم‌های ناشی از سیاست “فشار حداکثری ” دولت ترامپ است، ولی به نظر می‌رسد که ممانعت چین از ورود کشتی‌های ایران به بنادر خود عمدتا به سوخت غیراستاندارد مورد استفاده آنها برمی‌گردد.

از ابتدای سال ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی استانداردهای جدیدی را در مورد میزان گوگرد موجود در سوختی که کشتی‌ها مصرف می‌کنند به اجرا گذاشته است. مطابق با استاندارد جدید ترکیب گوگرد موجود در سوخت مصرفی کشتی‌ها نباید بیشتر از نیم درصد باشد. سوخت مورد استفاده کشتی‌های ایران که مازوت تولید شده در پالایشگاه‌های این کشور است بیش از ۵ / ۳ درصد ترکیبات گوگردی دارد.

تحریم، مشکلات مالی و دشواری تامین قطعات

مدرس خیابانی در ادامه سخنان خود گفته است که سوخت مطلوب مورد نیاز کشتی‌های ایران حالا در داخل تولید می‌شود ولی ” نکته حائز اهمیت در تامین سوخت از داخل کشور، گران بودن قیمت آ‌ن نسبت به سوخت از خارج است.”

در کنار محدودیت رفت و آمد کشتی‌های ایران به بنادر چین، اوایل شهریور گذشته اتاق بازرگانی ایران هم گزارش داده بود که صادرات نفت ایران به این کشور هم به شدت نزول کرده و در هفت ماه اول سال ۲۰۲۱ ارزشی معادل ۱۱ میلیون دلار داشته است. گرچه مقام‌های دولتی این آمارها را مورد انتقاد قرار دادند ولی آمارهای رسمی نیز چندان با این نزول صادرات نفت به چین مغایر نیست.

به گفته مدرس خیابانی شرکت کشتیرانی ایران که دارای ۱۴۴ فروند کشتی است از سال ۲۰۰۸ مشمول شدیدترین تحریم‌ها بوده و این تحریم‌ها از سال ۲۰۰۱۸ ، بعد از خروج دولت آمریکا از برجام، شدت یافته است.

او همچنین تایید کرد که کشتی‌های ایران در ۴۰۰ روز اخیر آماج حمله بوده‌اند.

اسفند سال ۱۳۹۹ روزنامه “وال استریت ژورنال” از حملات اسرائیل به حداقل ۱۲ کشتی ایرانی ظرف دو سال پیش از آن در دریای سرخ خبر داد. این روزنامه با استناد به سخنان مقامات آمریکا و منطقه نوشت که کشتی‌ها عمدتا حامل نفت برای سوریه بوده‌اند و حمله به آنها با مین‌های دریایی انجام گرفته است. اسرائیل هم‌چنین جلوی عبور کشتی‌های دیگری را نیز که حامل سلاح یا نفت برای سوریه بوده‌اند، گرفته است. این حملات بعداَ مورد تایید مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هم قرار گرفت و حملات متقابل ایران به کشتی‌های افراد اسرائیل هم.

مدرس خیابانی در ادامه سخنان خود گفته است که ایران برای تعمیر کشتی‌های آسیب‌دیده با مشکل تامین لوازم یدکی روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران همچنین با اشاره به بلوکه شدن منابع این شرکت در بانک‌های ایرانی و خارجی اظهار داشت: «نه تنها ما با محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور مواجه هستیم بلکه بانک‌های داخلی هم منابع ما را بلوکه کردند به رغم اینکه ما مجوزهایی از شورای عالی امنیت ملی داریم.»

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از خرداد سال ۱۳۹۹ که مشمول تحریم‌های جدید دولت وقت آمریکا شد همچنان در تحریم قرار دارد و مشکلات مربوط به تردد به بنادر خارجی از جمله بنادر چین و تامین سوخت و منابع مالی لازم برای فعالیتش در وهله اول به همین تحریم‌ها برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *