تاثیر انتخابات عراق بر روابط تهران- بغداد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۱
با پیروزی جریان صدر، عراق به سمت عربستان می‌رود

 یک تحلیل‌گر مسائل عراق گفت: عربستان تاکنون هیچ سیگنال مثبتی از مذاکرات بغداد اعلام نکرده است. ایران می‌گوید در حال پیشرفت هستیم و مذاکرات در مسیر درستی است اما عربستان اظهارنظر خاصی انجام نداده است. تا زمانی که مذاکرات در سطح بالای سیاسی صورت نگیرد و دستور بازگشایی اماکن دیپلماتیک صادر نشود، نمی‌توان امیدوار به نتیجه مشخصی بود.

سیدمرتضی موسوی خلخالی ،‌ در تحلیل نتیجه انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی جریان صدر و در پاسخ به این سوال که نتیجه این انتخابات چه تاثیری در روابط تهران- بغداد خواهد داشت، گفت: انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که براساس اخبار، مشارکت ۲۷.۸ درصدی از واجدین شرایط و ۴۱ درصدی از دریافت‌کنندگان کارت‌های انتخاباتی در پی داشته است و این مسأله نشان می‌دهد استقبال وسیعی از انتخابات صورت نگرفته است و با اکثریت آرا، طرفداران آقایان مقتدی صدر پیروز شده‌ و حائز  ۷۳ کرسی شده‌اند. این در حالی است که عراق تلاش می‌کند علائمی از دموکراسی را به دنیا نشان دهد که درسی برای همه کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس است که انتخاباتی در آن‌ها برگزار نمی‌شود.
وی ادامه داد: وقتی نمایندگان احزاب راهی پارلمان شدند، مرحله بعد انتخاب نخست وزیر است و الان کسانی که برای این سمت می‌خواهند کاندیدا شوند معرفی نشده‌اند و فعلا آقای مصطفی الکاظمی این سمت را به عهده دارد. نخست وزیر فعلی عراق در این مدت خیلی خوب کار کرده و توانسته توازنی در روابط با ایران، عربستان، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس را ایجاد کند و همچنین اعلام شده که عراق درصدد این است که بدهی‌های ایران را پرداخت کند.
وی افزود: شاید تا حدود ۱۰ روز دیگر نتیجه انتخابات و نخست وزیر این کشور تعیین شوند؛ اینکه آقای مقتدی صدر روابط چندان دوستانه‌ای با ما ندارد در آن شکی نیست. وی بیشتر حالت‌های ناسیونالیستی و قومی دارد و بیشتر با کشورهای عربی نزدیک است و بیشتر آن کشورها این آقا را به سمت خود جذب کردند و کمک‌های مالی عربستان به جریان صدر هم وجود دارد. البته وی جایگاهی در حوزه علمیه نجف اشرف نداشته و رابطه خوبی هم با مراجع ندارد و این موضوع نشان می‌دهد روابط ایران با عراق در آینده پیشرفتی نخواهد داشت و البته امیدوار هستیم که به سمت منفی حرکت نکند. عراق قطعا به سمت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس حرکت خواهد کرد و توازن در روابط عراق با ایران و کشورهای عربی به هم می‌خورد.
این دیپلمات پیشین در خصوص آینده روابط ایران و عراق با توجه به اظهارات اخیر مقتدی صدر در خصوص گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران گفت: باید امیدوار باشیم مقتدی صدر با تصدی اکثریت پارلمان روابط عراق با ایران را به سمت منفی پیش نبرد.
وی افزود: البته اگر ایران به مذاکرات وین بازگردد و در نهایت بتوانیم با این روند برجام را احیا کنیم، خیلی نباید نگران اقدامات جریان صدر باشیم. البته این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که عراق هیچ‌گاه پاسخ درستی به اقدامات مثبت ایران نداده است و ما سال‌ها از سال ۶۸ تاکنون ضرر بسیار هنگفتی از اینکه اروندرود قابل کشتی‌رانی نیست، دیده‌ایم و مرزهای ما طبق عهدنامه ۱۹۷۵ هنوز تعیین نشده است و خسارات ما حتی به میزان کم پرداخت نشده است.
گروه صدر جهت عربستان و مصر و اردن را خواهد گرفت و امیدوارم ما روابط خود با مصر و اردن را ترمیم کنیم.
این تحلیل‌گر مسائل عراق همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات پیروزی جریان صدر بر روند مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: من این را می‌دانم که آقای صدر مخل نتیجه گرفتن این مذاکرات نخواهد شد چرا که عراق از تیرگی روابط ایران با جهان عرب سودی نمی‌برد.
وی ادامه داد: البته عربستان تاکنون هیچ سیگنال مثبتی از مذاکرات بغداد اعلام نکرده است. ایران می‌گوید در حال پیشرفت هستیم و مذاکرات در مسیر درستی است اما عربستان اظهارنظر خاصی انجام نداده است. تا زمانی که مذاکرات در سطح بالای سیاسی صورت نگیرد و دستور بازگشایی اماکن دیپلماتیک صادر نشود، نمی‌توان امیدوار به نتیجه مشخصی بود.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *