رسانه‌های ترکیه از “انهدام شبکه جاسوسی ایران” در این کشور خبر دادند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۲

سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه در عملیات مشترک در استان مرزی وان هشت نفر از جمله دو ایرانی را دستگیر کردند. به گفته مقامات ترک این دو ایرانی و شش همکارشان “قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام پیشین نظامی ایران” را داشتند.

یک مقام امنیتی ارشد ترکیه روز چهارشنبه ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) به خبرگزاری فرانسه گفته است ترکیه هشت نفر از جمله دو مامور ایرانی را به دلیل طرح ربودن یک مقام  سابق ارتش ایران بازداشت کرده است.

به گفته این مسئول امنیتی ترکیه دو ایرانی بازداشت شده “قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام سابق ارتش ایران از استان وان در شرق ترکیه” را داشتند.

این مقام ترکیه‌ای گفته است شش همکار محلی نیز در عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MİT) و پلیس دستگیر شدند.

این مقام ترکیه‌ای هویت مظنونان و دلایل تلاش آنها برای ربودن مقام سابق ارتش ایران را فاش نکرده است.

“انهدام شبکه جاسوسی ایران در ترکیه”

در فیلم دو دقیقه‌ای که خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر کرده دستگیری این افراد نشان داده می‌شود. در این فیلم توضیحی درباره هویت این افراد داده نشده اما این خبرگزاری در گزارشی که بعدا منتشر کرد جزئیات بیشتری را در این باره فاش کرد. آناتولی نوشته است که سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه مشترکا “شبکه جاسوسی ایران در ترکیه و طرح آدم‌ربایی از استان وان را خنثی کردند.

به نوشته آناتولی سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ در عملیات مشترک در استان وان، هشت نفر از جمله “دو جاسوس ایران” را که قصد ربودن و بازگرداندن اجباری “م.ا”، یک مقام پیشین نظامی ایران را داشتند، دستگیر کردند.

بنا به اعلام سازمان اطلاعات ترکیه (میت) افسران اطلاعاتی ایران سعی در راه‌اندازی شبکه‌ای در وان با بودجه ۳۰ هزار دلار برای بازگرداندن “م.ا” به ایران داشتند. اعضای این شبکه به دستور افسران اطلاعاتی ایران به “م.ی” همسر “م.ا” پیشنهاد داده بودند به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار به ربودن “م.ا” کمک کند و او را تهدید کرده بودند که در صورت رد این پیشنهاد اعضای خانواده‌اش در ایران آسیب خواهند دید.

ماموران “میت” و پلیس استان وان در پی شناسایی خودروی دو نفری که درصدد ربودن “م.ا” بودند، وارد عمل شدند و آنها را دستگیر کردند.

ترکیه و ایران روابط اقتصادی نزدیکی دارند اما در برخی مسائل منطقه‌ای از جمله در سوریه مقابل هم قرار گرفته‌اند. ربودن اعضای اپوزیسیون توسط ماموران ایرانی در خاک ترکیه عامل دیگر تنش بین دو کشور بوده است.

ترکیه بهمن ماه گذشته نیز یک کارمند کنسولگری ایران در استانبول را برای تحقیق پیرامون ترور یک ناراضی ایرانی در سال ۲۰۱۹ در این کشور بازداشت کرد.

در آن زمان بعد از تکذیب بازداشت یک دیپلمات ایرانی در ترکیه به اتهام دست داشتن در قتل مسعود مولوی وندرجانی، شبکه تی‌آرتی عربی فیلم لحظه بازداشت این کارمند کنسولگری ایران در استانبول را منتشر کرده بود.

مسعود مولوی وردنجانی روز ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ در خیابان شیشلی واقع در مرکز شهر استانبول در اثر اصابت ۱۱ گلوله به قتل رسید.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *