به علت ممیزی‌ها و سانسورهای فراوان؛ پخش سریال«قبله عالم» متوقف شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۲
پخش سریال کمدی-فانتزی «قبله‌عالم» به دلیل آنچه از سوی پلتفرم پخش کننده «ممیزی‌های فراوان» و «احترام به مخاطبان» عنوان شده است، متوقف می‌شود.
 روابط عمومی فیلیمو با اعلام خبر بالا، درباره این تصمیم توضیح داد: «سریال قبله عالم از روز نخستِ پخش تا به امروز در فرایند تولید و ممیزی دچار چالش‌های فراوان شد، به‌گونه‌ای که پیوستگی خود را از دست داد و بخش عمده‌ای از هر قسمت سریال مورد حذف قرار گرفت. بنابراین فیلیمو تصمیم گرفت قسمت هفتم قبله عالم، قسمت پایانی آن باشد و پخش آن به طور کامل متوقف شود.
لازم است تاکید کنیم هیچ سازمان، نهاد قضایی و یا ارگان امنیتی حکم به توقیف این سریال نداده است و فیلیمو درخصوص تحلیل‌ها، تفسیرها و حاشیه‌هایی که پیرامون کیفیت و یا محتوی این سریال در فضاهای مختلف -به درست یا غلط- ایجاد شده قضاوتی ندارد. این تصمیم صرفا در پی کاهش جدی زمان موثر هر قسمت و حجم بالای اصلاحات نهادهای ناظر اتخاذ شده است. متاسفانه نوع مواجهه با حساسیت های ایجاد شده پیرامون سریال قبله عالم، مصداق بارز این ضرب المثل است که «به‌جای کلاه، سر آورده شد» آن‌قدری که دیگر جانی در سریال باقی نمانده است.
علیرغم ضرر مالی فیلیمو، به احترام وقت و هزینه‌ای که شما مخاطبان برای دیدن سریال‌های فیلیمو اختصاص داده‌اید، سریال‌هایی که در برنامه پخش ماه‌های آینده قرار داشتند، از مهر و آبان پخش و اطلاع‌رسانی خواهند شد.»

پیشتر حامد محمدی کارگردان و هادی کاظمی بازیگر «قبله عالم» انتقادهایی را متوجه حجم ممیزی این سریال کرده و تاکید کرده بودند آنچه به عنوان «قبله عالم» پخش می‌شود، ساخته آنها نیست.

واکنش به توقف یکباره «قبله عالم»
حامد کمیلی و هادی کاظمی به حجم زیاد سانسور در سریال «قبله عالم» و توقف ناگهانیِ آن واکنش نشان دادند.
حامد کمیلی و هادی کاظمی، بازیگران سریال «قبله عالم»، با پایان یافتن این سریال، پیام‌های جداگانه‌ای منتشر و نسبت به حجم زیاد سانسورها اعتراض کردند.
حامد کمیلی نوشته است:
«خداحافظ قبله عالم
به احترام لبخندتان در شرایط سخت «قبله عالم» را ساختیم به این امید که شاید مرهمی باشد بر دلتان در این روزگار سخت، اما نخواستند، نگذاشتند و تمام.
خستگی ماند به جانمان.»
کمیلی  آورده است: ممنون از همه گروه حرفه‌ای و محترمم که در شرایط سخت کرونا در کنار هم ایستادند و زحماتشان آنگونه که باید دیده نشد. ممنونم از همه تیم بازیگری «قبله عالم». همکاری در کنار شما اینگونه همدل برایم بسیار لذت بخش بود. جناب منوچهر محمدی سابقه شما در سینمای ما گویای همه‌چیز است و می‌دانیم همه تلاشتان را برای جلوگیری از سانسور کردید که نشد.
او در ادامه از عوامل سریال هم تشکر کرده و خطاب به حامد محمدی، نویسنده و کارگردان «قبله عالم» نوشته است: حامد خان محمدی، رفیق، می‌دانم چه آشوبی در دلت برپاست. شاید وقتی دیگر مرد…شاید.»
هادی کاظمی نیز دیگر بازیگر سریال «قبله عالم» که پیش از این هم به سانسورهای زیاد این سریال اعتراض کرده بود، در پیامی نوشته است: «خب این هم از سریال «قبله عالم»؛ بالاخره پخش سریال متوقف شد.»
کاظمی در ادامه ضمن تشکر از عوامل سریال «قبله عالم» نوشته است: مسأله‌ای ذهنم را درگیر کرده؛ با همکارانمان درددلی دارم؛ اینکه هنرمندان و همکاران عزیزمان هیچکدامشان هیچ واکنشی نسبت به سانسورها و حواشی «قبله عالم» نداشتند، عجیب بود. شاید چون جزو هیچ باند و گروهی نبودیم، هیچ عکس‌العملی نشان ندادند که البته حق داشتند. البته دوستانی اندک هم بودند که پشت کار درآمدند و کسانی که مغرضانه مثل لودر از رویمان رد شدند.
او در ادامه نوشته است: اما جالب است بدانید، بدانید که این تیغ سانسور گریبان همه کارها را می‌گیرد؛ دیر یا زود. یادمان باشد مرگ همیشه برای همسایه خوب نیست. هر چند این ضرب‌المثل انگار در ایران کار می‌کند. این حجم از بی‌خیالی نسبت به محصول همکارانتان فراتر از خیالم بود! و فهمیدم که در این عصر خودت باید گلیمت را از آب بکشی بیرون و کسی پشتت نیست، چون همه تماشاگری بودند با شانه‌های بالا انداخته، که زیر لب می‌گفتند به ما چه برای ما که اتفاقی نیفتاده.»
حامد محمدی، نویسنده و کارگردان سریال «قبله عالم» نیز هنگام پخش سریال اعتراض خود را نسبت به حجم زیاد سانسور اعلام کرده و گفته بود: «این سریالی نیست که من ساختم!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *