افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برخی مواد خوراکی در یک ماه / گوجه فرنگی، کره و پیاز تغییراتی بیش از ۱۰۰ درصد داشته اند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۳

ایسنا: نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده و در چهار قلم از کالاها تغییرات منفی بوده است. مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که در ۳ مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی( ۱۳۲.۱ درصد)، کره پاستوریزه (۱۰۷.۵ درصد)، و پیاز( ۱۰۲.۱ درصد) بوده است.

نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده و در چهار قلم از کالاها تغییرات منفی بوده است.

تامین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشربوده است. شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند طلا، سکه، ارز، خودرو و حتی مسکن، مردم را مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا نماید، اما در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمتها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد، زیرا زندگی و حیات انسان به این کالاها وابسته است؛ از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس می کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف ذاتی خود مبنی بر برقراری و توسعه رفاه در سطح جامعه و با ورود به بحث پرداخت یارانه نقدی و تعیین و توزیع بسته های حمایتی مختلف در این خصوص مشارکت داشته و آگاهی از آمارهای تورم، تغییرات قیمت اقلام خوراکی و… می تواند در برنامه ریزی و تصمیم سازی ها مفید واقع شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن به گونه ای بوده که بیشترین افزایش قیمتها در کالاهای منتخب مربوط به پرتقال(۴۰.۵درصد)، ماست پاستوریزه (۱۸.۳درصد) و پنیر پاستوریزه (۱۵.۴ درصد) بوده است.

البته در چهار قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمتها مربوط به مرغ ماشینی( ۲.۴ – درصد)، روغن مایع (۱.۹ – درصد)، موز (۱.۳ – درصد) و گوجه فرنگی (۰.۹- درصد) بوده است.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که در ۳ مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی( ۱۳۲.۱ درصد)، کره پاستوریزه (۱۰۷.۵ درصد)، و پیاز( ۱۰۲.۱ درصد) بوده است. کمترین میزان رشد قیمتها نیز در اقلامی همچون پرتقال با ۳۱.۵ درصد، گوشت گوسفندی با ۳۴.۶ درصد و موز با ۳۷ درصد دیده می شود.

در این گزارش جهت بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه عنوان، حد مطلوب، حد هشدار و حد بحرانی استفاده شده است.

حد مطلوب: حدی از قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف کننده قابل قبول به نظر می رسد و کنترل قیمتها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد که توسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفندی، گوجه فرنگی و پیاز در محدوده مطلوب و متوسط قیمت اقلامی مانند رب گوجه فرنگی بهتر از حد مطلوب گزارش شده است.

حد هشدار:حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد که متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گاو یا گوساله و سیب زمینی در محدوده هشدار قرار دارند و در هر دو مورد شیب قیمت صعودی است.

حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر به ایجاد تورم جهشی منجر خواهد شد.

نتایج این این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت حدود ۷۵ درصد اقلام منتخب نظیر برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر و ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، لوبیا چیتی، عدس، قند و شکر و چای خارجی بسته ای فراتر از حد بحرانی قیمتها قرار دارند.

در خصوص بیشتر اقلام یاد شده، خصوصا برنج درجه یک ایرانی، تخم مرغ ماشینی، مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، سیب، پرتقال و خیار امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *