الهام علی‌اف: ایران و ارمنستان ۳۰ سال به اروپا مواد مخدر قاچاق می‌کردند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۴

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، ایران را متهم کرد که به مدت ۳۰ سال از طریق ارمنستان به اروپا مواد مخدر قاچاق کرده است؛ اتهامی که به سرعت از سوی هر دو کشور ایران و ارمنستان تکذیب شد.

روز جمعه، وب سایت خبری “ترند” که از باکو اداره می‌شود گزارش داد که رئیس‌جمهور آذربایجان در اجلاس سران اتحادیه کشورهای مستقل همسود (CIS) گفته است میزان هروئینی که در مرز ایران و آذربایجان کشف شده، در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

او سپس با اشاره به اینکه ۱۳۰ کیلومتر از این مرز تا سال گذشته توسط ارمنستان اداره می‌شد، نتیجه‌گیری کرد که دو کشور ایران و ارمنستان در یک توطئه بین‌المللی، از این مسیر برای ارسال مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرده‌اند.

آ‌قای علی‌اف شواهد بیشتری برای این ادعا ارائه نکرد.

در واکنش به این اتهام، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان حرفهای رئیس‌جمهور آذربایجان را تکذیب کرد و گفت که ایروان همواره در همکاری تناتنگ با نیروهای انتظامی ایران با قاچاق مواد مخدر مبارزه کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آقای پاشینیاین گفت در دورانی که ارمنستان این مرزها را کنترل می‌کرد، سالانه مقدار قابل توجهی مواد مخدر کشف می‌شد و این همکاری هم‌اکنون نیز در مرزهای کشورهای ارمنستان و ایران ادامه دارد.

به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، کشف مواد مخدر در مرزهای دو کشور، همین حالا نیز “سه تا چهار برابر” بیشتر شده است.

در ایران نیز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان الهام علی‌اف را “ادعاهایی ساختگی” خواند و طرح آن را در راستای منافع اسرائیل برای “تحت تاثیر قرار دادن روابط برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان” توصیف کرد.

آقای خطیب‌زاده گفت: “متاسفانه به نظر می‌رسد به رغم پیام‌های خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس‌های مختلف دریافت می‌شود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.”

در چند هفته اخیر، در پی برپایی مانور ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرزهای ایران و آذربایجان، روابط دو کشور پرتنش شده است.

ایران می‌گوید که با نفوذ و حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان مخالف است.

اسرائیل و جمهوری آذربایجان با هم روابط تنگاتنگی دارند و این روابط بعد از پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ، نزدیکتر نیز شده است.

همزمان، بعد از اینکه جمهوری آذربایجان موفق شد بخش‌هایی از خاک خود را از ارمنستان پیش بگیرد، مرز این کشور با ایران نیز افزایش یافته است. چرا که تا قبل از آن به مدت ۳۰ سال، بخش‌های بزرگی از جنوب غربی آذربایجان، شامل بخش‌هایی از مناطق مرزی این کشور با ایران در اشغال ارمنستان بود.

اسرائیل یکی از کلیدی‌ترین فروشندگان اسلحه به جمهوری آذربایجان است و در یک دهه اخیر چندین بار شایعاتی درباره احتمال حضور نظامیان اسرائیلی در پایگاه‌های جمهوری آذربایجان منتشر شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *