رئیس و معاون بانک مرکزیِ دوره روحانی به ۱۸ سال زندان محکوم شدند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۵

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز شنبه خبر داد که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در دولت روحانی و احمد عراقچی، معاون او در همان دوران که به اخلال در نظام ارزی متهم شده بودند، به ترتیب به ده و ۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

او اتهامات این دو مقام پیشین بانک مرکزی را «زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیرقانونی» بیش از ۱۸۰ میلیون دلار ارز و «اهمال و سوءمدیریت در دوران مسئولیت خود» عنوان کرد.

در پرونده موسوم به تخلفات ارزی بانک مرکزی، میزان ارزی که ولی‌الله سیف در خرید و فروش غیرقانونی آن دست داشته ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نوشته است از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص شد، احمد عراقچی و رئیس بانک مرکزی تصمیم گرفتند «مقادیری ارز را به‌صورت محرمانه و غیررسمی به بازار قاچاق وارد کنند» تا بتوانند قیمت‌ها و آشفتگی بازار را کنترل کنند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین کلیه احکام صادر شده برای متهمان این پرونده را «قطعی» و «لازم الاجرا» دانسته است.

به گفته آقای خداییان، این پرونده در مجموع ده متهم داشته است که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده‌اند، از جمله سالار آقاخانی، میثم خدایی و رسول سجاد که از مدیران و مرتبطان بانک مرکزی بودند و مجموعا به بیش از ۲۵ سال حبس محکوم شدند.

ولی‌الله سیف از شهریور سال ۹۲ تا مرداد سال ۹۷ ریاست کل بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت.

احمد عراقچی، برادرزاده عباس عراقچی، معاون پیشین وزیر خارجه ایران، مرداد ۹۶ به معاونت ارزی این بانک منصوب شد و سخنگوی قوه قضائیه در مرداد ۹۷ از بازداشت او خبر داد.

نخستین جلسه این دادگاه مرداد ۹۸ برگزار شد و در جریان رسیدگی به پرونده رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که سالار آقاخانی از ایران فرار کرده است. سالار آقاخانی به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران به ۱۳ سال حبس محکوم شده و مشخص نیست که اکنون در کدام کشور زندگی می‌کند.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری دولت حسن روحانی با انتشار بیانیه‌ای اتهام‌های مطرح شده علیه آقای سیف را رد کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *