رضا اسلامی، استاد حقوق بشر دانشگاه به ۵ سال حبس محکوم شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۸

دادگاه تجدیدنظر رضا اسلامی، استاد حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی را به پنج سال زندان محکوم کرد. او پیش از این به اتهام تدریس در یک کارگاه آموزشی در جمهوری چک به جرم “همکاری با دول متخاصم” به هفت سال زندان محکوم شده بود.

رسول کوهپایه زاده، وکیل مدافع رضا اسلامی در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت: «موکلم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس محکوم شده بود که پس از اعتراض و درخواست تجدیدنظر خواهی، پرونده جهت رسیدگی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد و شعبه مذکور هم با صدور رای قطعی مجازات حبس ایشان را از ۷ سال به ۵ سال تقلیل داد.»

این وکیل دادگستری افزود، علیرغم صدور رای قطعی به تحمل مجازات ۵ سال حبس، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قانونی جهت پیگیری و احقاق حقوق موکلش وجود دارد. او گفت: «هم به لحاظ درخواست اعاده دادرسی و هم درخواست اعمال ماده ۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص آرای خلاف بین شرع و قانون و همینطور درخواست عفو و بخشودگی که در چارچوب ضوابط و قوانین است، نسبت به پیگیری و حقوق موکل اقدامات قانونی انجام خواهد شد.»

رضا اسلامی استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است که در ۲۳ اردیبهشت سال ۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. او دارای مدرک دکتری حقوق از دانشگاه مک‌گیل کانادا است و شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی به شمار می‌آید.

اتهامات وارده

مقامات قضایی دلیل بازداشت او را اعلام نکردند، اما مدتی بعد برخی مدعی شدند اتهام او برگزاری دوره آموزشی چندروزهٔ حقوق در جمهوری چک بوده که ادعا شده «حامی مالی آن یک سازمان غیردولتی آمریکایی» است.

در مردادماه ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰ استاد دانشگاه در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه از وی خواستند تا محاکمه دکتر رضا اسلامی با رعایت دادرسی عادلانه صورت گیرد.

در این نامه آمده است: «در روزهای اخیر، تصویر قرار جلب به دادرسی علیه ایشان در فضای مجازی منتشر شده که در آن اتهام اصلی دکتر اسلامی “ارتباط با دولت‌های متخاصم در پوشش برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی حقوق بشری” عنوان گردیده است.»

به گفته نگارندگان نامه، آقای اسلامی با ارسال پیامی به همکاران دانشکده “هرگونه تماس مستقیم و غیرمستقیم با نمایندگان دولت‌های متخاصم” را رد کرده و از مسئولین، همکاران و دانشجویان تقاضای حمایت نموده است.

امضاکنندگان نامه می‌نویسند: «در جایگاه همکاران دکتر اسلامی گواهی می‌دهیم که هیچگاه شاهد نبوده‌ایم ایشان در طول بیست سال خدمات علمی و دانشگاهی، فعالیتی بر خلاف امنیت و منافع کشور داشته باشد.»

کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود، با توجه به این که نزدیک به ۱۸ ماه از صدور بازداشت موقت و زندانی شدن موکلش می‌گذرد، درخواست قانونی استفاده از مرخصی را به مراجع ذی صلاح تقدیم خواهد کرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *