رافائل گروسی: آمریکا و ایران وارد مقطعی «سرنوشت‌ساز» در مورد توافق هسته‌ای می‌شوند 

By | ۱۴۰۰-۰۷-۳۰

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید چند هفته آینده برای روشن شدن این که آیا ایران و آمریکا می‌توانند به مذاکرات غیرمستقیم بازگردند و به تلاش ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام ادامه دهند، «سرنوشت‌ ساز» خواهد بود.

روزنامه واشینگتن‌ پست روز چهارشنبه ۲۸ مهر با اعلام این خبر به نقل از رافائل گروسی نوشت، واکنش ایران به درخواست فوری او به عنوان مدیر آژانس، تمدید دعوت از او برای سفر به تهران و دیدار با مقامات سیاسی در روزهای آینده بوده است.

این گزارش می‌گوید دستور کار رافائل گروسی به بحث گذاشتن اختلال در بازرسی های بین المللی از برنامه هسته‌ای ایران و دیگر پرسش ها است که اگر بی‌پاسخ بمانند، بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ غیرممکن خواهد بود.

به نوشته واشنگتن پست، رئیس این نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل متحد گفت: تمامی طرف‌های توافق شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، همراه با اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات و همچنین ایالات متحده به او گفته‌اند که اگر نظام بازرسی و بازبینی به طور کامل برنگردد، «حفظ چنین توافقی بسیار دشوار خواهد بود.»

این گزارش می‌افزاید بازگشت به مذاکرات احیای برجام به تاریخ جلسه بعدی شورای حکام آژانس، که قرار است نیمه ماه نوامبر برگزار شود، بستگی دارد. طرف‌های اروپایی تهدید کرده‌اند اگر ایران به درخواست‌های آژانس برای راستی‌آزمایی تعهداتش عمل نکند، هم درخواست محکوم کردن این کشور و هم بازگشت تحریم‌ها را مطرح خواهند کرد.

با ادامه خودداری تهران از مشخص کردن تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، کشورهای غربی نسبت به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. ایران پس از شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین، هنوز به میز مذاکرات بازنگشته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای آمریکا در مورد تازه‌ترین وضعیت ازسرگیری مذاکرات احیای برجام پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیدارهای نماینده دستگاه دیپلماسی آمریکا با متحدان واشنگتن در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد که هدف ایالات متحده کماکان «پیگیری یک مسیر دیپلماتیک» و بازگشت به وین برای گفت‌و‌گو بر اساس رعایت متقابل برجام است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *