آمریکا: مذاکرات احیای برجام باید از همان‌جایی که متوقف شد از سر گرفته شود

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۱

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه ۳۰ مهر بار دیگر خواستار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در وین شد و گفت، چنین مذاکراتی می‌بایست از همان‌جایی که در دور ششم متوقف شد، دوباره ‌از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاریس با نمایندگان سه کشور اروپایی گفت، من نمی‌خواهم وارد جزئیات مذاکرات دیپلماتیک بشوم اما می‌توانم بگویم که ایالات متحده، سه کشور اروپایی و به طور کلی اعضای گروه ۱+۵ این اتحاد نظر را دارند که دیپلماسی همچنان موثرترین مسیر با قابلیت راستی‌آزمایی است که می‌تواند به طور دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

ند پرایس اضافه کرد، ما همچنین در مورد این باور اتحاد داریم که مذاکرات در وین باید هرچه زودتر از سر گرفته شود و این که دقیقا از همان‌جایی‌که در دور ششم متوقف شد، می‌بایست از سر گرفته شود.

مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به این توافق با حضور ایران، روسیه، چین، بریتانیایی، فرانسه و آلمان و مشارکت غیر مستقیم آمریکا، به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از خردادماه به درخواست تهران متوقف شده و تلاش‌ها جهت ترغیب ایران برای حضور در این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

به‌رغم این‌که مقامات دولت ایران طی هفته‌های اخیر گفته‌اند، «به زودی» مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود، اما تاکنون زمان مشخصی برای بازگشت به این مذاکرات تعیین نکرده‌اند.

رابرت مالی در هفته جاری با سفر به کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان، قطر و امارات با مقام‌های این کشورها در خصوص «نگرانی‌ها» درباره ایران، و همچنین تلاش‌ها برای بازگشت متقابل آمریکا و ایران به برجام رایزنی کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین روز جمعه با مقام های وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور حاضر در برجام، در پاریس دیدار و مذاکره کرد.

وزارت خارجه فرانسه هم روز جمعه در بیانیه‌ای گفته است این مذاکرات در «برهه‌ای حساس» برگزار می‌شود، زمانی که فرانسه و دیگر قدرت‌های جهانی در حال تلاش برای بازگردان آمریکا به برجام هستند.

وزارت خارجه فرانسه تاکید کرده است، در این میان، «ضروری و حیاتی» است که ایران به فعالیت‌های به‌شدت بی‌سابقه‌ در نقض برجام پایان داده و بدون هرگونه تاخیری همکاری کامل را با آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر گیرد.

رابرت مالی همچنین روز جمعه در پاریس با معاون وزیر خارجه کره جنوبی دیدار کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتر نوشت که با چوی جونگ کان درباره تلاش‌های دو کشور برای ازسرگیری مذاکرات وین و احیای برجام گفت‌وگو کرده است.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، کره جنوبی هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را از محل صادرات به این کشور به خاطر تحریم‌ها مسدود کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *