ابراهیم رئیسی: مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند از اول آذر باز شوند

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۸

ابراهیم رئیسی خواستار برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر شده است. یک عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید بازگشایی‌ها با شرایط کشور هم‌خوان نیست. وزیر علوم و روسای مراکز آموزشی نیز نطرات متفاوتی دارند.

رئیس دولت سیزدهم در تازه‌ترین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی مراکز آموزشی از اول آذر را بلامانع دانسته و گفته است: «با توجه به انجام واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال، از ابتدای آذر می‌توان برای بازگشایی مراکز آموزشی اقدام کرد.»

ابراهیم رئیسی با مشروط کردن این بازگشایی به رعایت شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی، نسبت به جلوگیری از موج بعدی کرونا و صیانت از سلامت مردم ابراز امیدواری کرده است.

او با استقبال از پیشنهاد وزارت کشور برای تدوین نقشه راه یک ساله به منظور مقابله با کرونا نیز گفته است: «در تدوین این نقشه راه باید از نظرات دستگاه‌های مختلف و تمامی استان‌ها استفاده شود.»

واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله با واکسن چینی سینوفارم از روز یک‌شنبه ۲۸ شهریور آغاز شده است.

هم‌زمان با سخنان رئیسی، وزیر علوم اعلام کرده که دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اختیار یافته‌اند تا بر اساس امکانات خود برای حضور دانشجویان اولویت‌بندی کنند.

محمدعلی زلفی‌گل گفته است: «بحث سلامت دانشجویان در اولویت قرار دارد اما دانشگاه بدون دانشجو مثل کالبد بدون روح است و ما تلاش می‌کنیم  دانشجویان هر چه سریع‌تر به آموزش حضوری برگردند و در کلاس‌ها حضور فیزیکی داشته باشند.»

وزیر علوم دولت سیزدهم از تسریع واکسیناسیون دانشجویان خبر داده و گفته است: «مهر ماه سال جاری تاکید کردیم معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی مستقلی برای حضوری دانشجویان دوره‌های مختلف داشته باشند.»

به گفته او در عین حال تأکید شده است، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به آن دلیل که تعداد واحدهای کمتری نسبت به دانشجویان کارشناسی دارند، تعداد کلاس‌های بیشتری را برگزار کنند و کمبود فشرده‌شدن جبران شوند.

 زنگ خطر بازگشایی‌ها

اما یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشدار داده که اصرار بر بازگشایی سراسری مراکز آموزشی با شرایط کشور هم‌خوانی ندارد و باید تا زمان دستیابی به ایمنی جمعی صبر کرد.

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد با اشاره به احتمال موج ششم کرونا به خبرگزاری ایسنا گفته است: «ما باید به یک ایمنی قابل قبول دست پیدا کنیم یعنی باید در آمار مبتلایان و فوتی‌ها به جایگاهی برسیم که خبر از ایمنی جمعی داشته باشد و تنها در این حالت می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها شاهد بازگشایی گسترده مدارس باشیم.»

تصمیم‌گیری عام در باره بازگشایی عنقریب مدارس و دانشگاه‌ها در حالی اعلام شده که از آغاز سال تحصیلی جدید، هرگونه فعالیت حضوری مدارس در شهرها و شهرستان‌ها، به ارزیابی مشخص از وضعیت موجود و تبادل نظر با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش هر استان مشروط شده است.

بر همین اساس، مقامات آموزشی نظرات متفاوتی در باره کلاس‌های حضوری ابراز کرده‌اند. سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از جمله گفته که فعلا هیچ تصمیم قطعی در باره حضوری شدن کلاس‌های درس گرفته نشده و اگر بن بر آموزش حضوری باشد، دو هفته قبل به دانشجویان اعلام می‌شود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از دکتر علی آدمی نوشت: «رعایت سلامت اساتید، دانشجویان و کارمندان و همچنین سنجش دقیق تمام جوانب آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و خوابگاهی در اولویت است.» این مقام دانشگاه علامه افزوده که پیشنهاد حضوری شدن امتحان‌ها در جلسات دفاع نیز در دست بررسی است.

در تازه‌ترین موضع‌گیری اما، معاون وزارت علوم تاکید کرده که برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم دانشجویان الزامی است.

دکتر علی خاکی‌صدیق به رسانه‌ها گفته است: «دانشگاه‌ها باید این برنامه‌ریزی را سامان دهند که جهت‌گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها باشد، ولی در چارچوب برنامه‌ریزی استانی.»

او شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه‌ها را نیز واکسینه شدن دانسته و افزوده است: «اگر کسی نخواهد واکسینه شود، باید تبعات آن را بپذیرد.»

معاون وزارت علوم دولت سیزدهم، پیشتر اعلام کرده بود که کلیه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها صرفا با ارائه کارت واکسن، اجازه ورود به دانشگاه را خواهند داشت و هیچیک از دانشجویانی که واکسینه نشده باشند، حق استفاده حضوری از کلاس‌ها را نخواهند یافت.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *