اکونومیست: اسرائیل باز هم شمشیرهای خود را به سمت ایران گرفته است!

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۰

اکونومیست: اف 16 های آمریکایی، تایفون های بریتانیایی و رافائل های فرانسوی، دو به دو بر فراز صحرای اسرائیل برای مقابله با یک دشمن نامرئی به نام «دراگون لند» به پرواز در آمدند.

دشمنان در این بازی ساختگی هستند. اما در ذهن میزبان، دشمن واقعی است و ایران هدف این تمرین است. افسران اسرائیلی در تلاش بودند که بگویند این رزمایش جنبه ی عمومی دارد و ایران هدف نیست. اما «دراگون لند» با پهپادها و موشک‌های پدافند هوایی، شبهی از نیروهای ایران در این بازی جنگی بود. یک ژنرال نیز گفت که مانورها شامل بخشی از توانایی‌هایی ست که برای رویارویی با ایران لازم است.

رزمایش با نام پرچم آبی در پایگاه هوایی اوودا در صحرای نگب، نوعی دیپلماسی نظامی ست و نشانه ای از این موضوع است که اسرائیل دوستانی در کنار خود دارد. تل آویو در حال تبدیل شدن به عنصر اصلی دو گروه نظامی در حال ظهور است. یک گروه در مدیترانه شرقی برای دفع ترکیه و گروه دیگر در خاورمیانه برای بازدارندگی ایران. تعداد شرکت کنندگان در رزمایش پرچم آبی افزایش یافته است. هفت کشور از جمله هند امسال در کنار اسرائیل در مانور حضور داشتند. فرمانده نیروی هوایی امارات متحده عربی نیز به عنوان یک مهمان افتخاری برای تماشای مانور آمده بود.

مشخص نیست که آیا هر یک از این دوستان به اسرائیل در جنگ با ایران کمک خواهند کرد یا خیر. اما ممکن است این پیشنهاد زودتر از آنچه برخی انتظار دارند، آزمایش شود. با افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران و تزلزل دیپلماسی آمریکا، تغییراتی در حال رخ دادن است. آمریکا هشدار داده است که به «گزینه‌های دیگر» توجه خواهد کرد و در این ماه یک بمب مخرب جدید را آزمایش کرد. نیروی هوایی اسرائیل تمرین طرح های حمله را آغاز کرده است. دولت اسرائیل نیز برای مقابله با ایران پول بیشتری به نیروهای مسلح اختصاص داده است. در تاریخ اول اکتبر، وزرای خارجه اسرائیل و بحرین در منامه در مقابل یک کشتی جنگی آمریکایی عکس گرفتند. ایران با برگزاری مانورهای پدافند هوایی و هشدار به اسرائیل در مورد پاسخ تکان دهنده به هرگونه حمله، به این تحرکات پاسخ داده است.

اسرائیل وارد چیزی شده است که برخی آن را «منطقه دو راهی» می‌خوانند. در این ارتباط، خطر هسته‌ای شدن ایران، پیچیدگی اجرای عملیات نظامی، احتمال اقدام تلافی‌جویانه تهران و پاسخ آمریکا و شرکای منطقه‌ای اهمیت دارند. اسرائیل نگفته است که خطوط قرمزش چیست، اما دیپلمات‌های غربی فکر می‌کنند که ممکن است تا پایان سال تصمیم بگیرد که وارد عمل شود…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *