چگونه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد بدون شلیک یک گلوله حکومت ایران را به زانو درآورد؟

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۱

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با نشریۀ انگلیسی تایمز، گفته است که سلاح اصلی او برای مقابله با تهدید اتمی ایران، نه برتری مسلم نظامی و تکنولوژیک اسرائیل، بلکه بالا بردن هر چه بیشتر هزینه‌های مالی اقتصاد بی رمق و رژیم “فاسد و ناکارآمد” جمهوری اسلامی است. بنت گفته است که برای به کارگیری این روش، او از مدل “جنگ ستارگان” رونالد ریگان در مقابل اتحاد شوروی الهام گرفته است.

در سال ١٩٨۳ رونالد ریگان برای مقابله با تهدید موشک‌های اتمی راهبردی شوروی سابق، از طرح “جنگ ستارگان” پرده برداشت و با این اقدام شوروی سابق را که درگیر جنگی فرساینده در افغانستان بود، مجبور کرد که کلیه مناب خود را صرف رقابت با برتری نظامی آمریکا کند. با این اقدام، اقتصاد اتحاد شوروی سابق از درون فروپاشید و ایالات متحد آمریکا بدون شلیک یک فشنگ به اتحاد شوروی و جنگ سرد خاتمه داد.

نفتالی بنت، تلویحاً وضعیت امروز جامعۀ ایران را به دورۀ اتحاد شوروی سابق تشبیه کرده و گفته است که رژیم اسلامی ایران “فاسد و ناکارآمد” است به طوری که حتی نمی‌تواند آب آشامیدنی شهروندان خود را تأمین کند، هر چند بیش از صد میلیارد دلار فقط صرف مداخلۀ نظامی عبث خود در سوریه کرده و هزینه های سرسام آور هزاران رزمجوی مزدور در سوریه، لبنان، عراق و یمن روی دست آن مانده است.

بنت ابراز اطمینان کرده که جمهوری اسلامی ایران هرگز قدرت رقابت با اقتصاد قدرتمند و برتری نظامی اسرائیل را ندارد، حتی اگر به پیشرفت‌های مهمی در زمینۀ غنی سازی اورانیوم دست یافته باشد.

به بیان دیگر، نخست وزیر اسرائیل در “جنگ ستارگان” خود علیه جمهوری اسلامی ایران وضعیت رقت بار اقتصادی این کشور را در نظر داشته است. او همانند همه می داند که صندوق‌های دولت ایران خالی است، به طوری که مقامات جمهوری اسلامی ماه هاست در پی پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول و یا آزاد کردن اندک دارایی‌های مسدودشدۀ خود در بانک های کره جنوبی هستند.

نخست وزیر اسرائیل می داند که تحریم‌های آمریکا، در کنار کرونا و خشکسالی میلیون‌ها نفر بر جمعیت بیکار و زیر فقر جامعۀ ایران افزوده است، کسری بودجۀ این کشور به چهارصد هزار میلیارد تومان، یعنی معادل کل بودجۀ کشور، بالغ می شود، پول ملی ارزش خود را از دست داده و بعید نیست حتی که در ماه‌های آینده تأمین آب آشامیدنی تهران با مشکلات جدّی روبرو شود.

در واقع، یک فروپاشی اقتصادی و سیاسی همزمان حکومت اسلامی ایران را تهدید می‌کند، در حالی که اقتدار رهبر جمهوری اسلامی در درون سپاه پاسداران نیز در زمینه‌های اتمی، موشکی و حتی مقابله با آمریکا زیر سئوال رفته است. به گفتۀ نمایندۀ ولی فقیه در درون سپاه پاسداران، “فرزندان انقلاب” بیش از پیش با مواضع رهبر مخالفند و خواستار سکولاریسم و کنار گذاشته شدن روحانیت از قدرت و کنار آمدن با آمریکا هستند. در واقع اسرائیل می داند که حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، لبنان، عراق، یمن و دیگر جاها بسیار پرهزینه است و تاکنون ده ها میلیارد دلار خرج روی دست ایران گذاشته است، در حالی که این کشور با نگرانی‌های جدی در مرزهای خود از جمله در افغانستان روبرو است.
ناصر اعتمادی, رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *