نتیجه پژوهش در ایران:‌ خشونت و خودکشی، از جمله بزرگ‌ترین تهدیدها برای دانش‌آموزان

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۵
وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که طی شش سال گذشته «خودکشی» یکی از «سه خطر اولِ تهدید‌کننده» دانش‌آموزان ایرانی در زمینه «رفتارهای پرخطر» بوده است.

بر اساس نتایج یک پژوهش درباره آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان که داده‌های آن از شش سال پیش جمع‌آوری شده، میزان خطرپذیری دانش‌آموزان در این بازه زمانی با رشد سالانه حدود ۱.۵ درصدی حدود ده برابر بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در سه سال گذشته، در میان رفتارهای پرخطر خشونت رتبه اول را داشته و خودکشی «همواره یکی از سه خطر اول تهدیدکننده دانش‌آموزان در زمینه رفتارهای پرخطر بوده است».

در ادامه نتایج این پژوهش بدون اشاره به ریزِ آمار همچنین آمده است:‌ «گروه قابل توجهی از دانش‌آموزان در معرض خطر و نیازمند انجام اقدامات فوری و تخصصی هستند که در صورت بی‌توجهی موجب تشدید اختلالات روان‌شناختی چون اضطراب، افسردگی و خشم و در نتیجه بروز رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، فرار و سوءمصرف مواد مخدر می‌شود.»

سازمان پزشکی قانونی از ابتدای سال ۱۴۰۰ آماری درباره خودکشی در ایران منتشر نکرده است، با این حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو پیشتر در شهریور امسال از خودکشی دست‌کم ۳۵ فرد زیر ۱۸ سال تنها در مناطق کردنشین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ (طی هشت ماه) خبر داده بود.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور نیز بهمن ۱۳۹۹ بدون اشاره به آمار دقیق گفته بود که خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های پراکنده رسانه‌ها به‌نظر می‌رسد آمار خودکشی در نوجوانان طی دو سال گذشته افزایش یافته و کارشناسان از جمله دلایل آن‌ را «همه‌گیری کرونا»، «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» عنوان می‌کنند.

روزنامه اعتماد بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *