جمهوری اسلامی قافیه را به زنان و دختران باخته است

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۸

چرا در واکنش به عکس بی‌حجاب دختران دانشگاه تهران از تظاهرات نمازگزاران جمعه و راهپیمایی «کفن‌پوشان» و حملات انصار حزب‌الله خبری نشد؟

انتشار عکس زنانی که بی‌حجاب جلو سردر دانشگاه تهران فارغ‌التحصیلی‌شان را جشن می‌گرفتند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشت.

هفته گذشته تصویری از چند زن جوان مقابل دانشگاه تهران منتشر شد که اکثرا روسری به سر نداشتند و در حال گرفتن عکسی یادگاری، مقابل سردر دانشگاه تهران بودند. واکنش چهره‌ها و رسانه‌های بنیادگرای جمهوری اسلامی ایران قابل انتظار بود. مسلم معینی، از «فرماندهان سایبری» حکومت، در تفسیر آن عکس، زنان را به برده تشبیه کرده بود که در حال خریده شدن هستند و نوشت «بازار برده‌فروش‌ها.»

اما این که بر خلاف دهه‌های گذشته، از تظاهرات نمازگزاران جمعه و راهپیمایی «کفن‌پوشان» و حملات انصار حزب‌الله خبری نشد، جای اندیشیدن داشت.

تنها واکنش «حزب‌اللهی‌ها»، این بود که چند روز بعد از انتشار آن تصویر، جمعی از زنان، این بار با پوشش چادر، تصویری از خود در همان نقطه را منتشر کردند.

اما به نوشته  پایگاه خبری اصلاح‌طلب بهار نیوز، بعد هم مشخص شد که افراد حاضر در تصویر دوم، اساسا دانشجوی دانشگاه تهران نیستند و از سوی یک هیئت مذهبی در کرج به تهران آمده ‌‌بوده‌اند.

به گزارش بهار نیوز، واکنش‌ها به انتشار آن تصویر همچنان ادامه دارد و برخی تصاویری از زنان  بدون روسری و مانتویی و چادری را مقابل دانشگاه تهران در کنار هم منتشر کردند و نوشتند در ایران باید این گونه تنوع حجاب باشد. برخی دیگر از فعالان سیاسی هم به وجه دیگر ماجرا اشاره کردند که «عدم احضار و بازداشت دانشجویان دختر حاضر در تصویر اول، یک پیام مهم در دل خود داشت و آن هم این که خود حاکمیت علاقه‌ای به چنین مواجهه‌هایی ندارد و تمایلی ندارد که در موارد نالازم دوقطبی‌های این‌چنینی شکل بگیرد.»

برخی چهره‌های موثر اصولگرا هم زیاد با آن روند دوقطبی‌سازی موافقت نداشتند و نوشتند که این دسته‌بندی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران مناسب نیست و از عکسی که چند زن گرفته‌اند و خودشان منتشر نکرده‌اند و معلوم است که یک عابر در خیابان آن عکس را گرفته و گسترده منتشر کرده، نباید فضایی ساخت که گویا دو جناح در ایران در حال حمله به یکدیگر هستند.

عبدالله گنجی، مدیر روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، کوشید دانشجویان را به خارج از کشور متصل کند و نوشت: «چند روز پیش تعدادی دانشجوی خارجی مقیم ایران در جشن فارغ التحصیلی با سردر دانشگاه تهران عکس نمادین گرفتند. اینجا حامیان و مخالفان حجاب هر دو حمله به جمهوری اسلامی را شروع کردند. حالا بعضی بدون این که بدانند آن‌ها کی بودند، با شکلی‌گرایی و سطحی‌گرایی مثلا به توطئه پاسخ دادند.»

کاربران فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی به این عکس داشتند. به گزارش بهار نیوز، یکی نوشت: «آن دختران که بی‌حجاب عکس یادگاری گرفتند، داشتند زندگی‌شان را می‌کردند. اما آن دختران چادری با ماسک سرخ، داشتند ماموریت محوله را انجام می‌دادند.» کاربران هوادار حکومت هم تاکتیک فرار به جلو را انتخاب کردند؛ از جمله کسی که نوشت: «چگونه است که برخی شعار حجاب اختیاری می‌دهند، اما به دخترانی که خودشان انتخاب کردند چادر بپوشند و به خاطر اعتقادشان مقابل دانشگاه تهران حاضر شده‌اند، حمله می‌کنند؟» این کاربران معتقد بودند این رفتار دوگانه است.

به گزارش بهار نیوز، منصوره معصومی‌اصل، عضو هیئت مذهبی کرج، کسی بود که در واکنش به عکس زنان بی‌حجاب، با گروهش در مقابله با زنان بدون روسری، سرود زنان محجبه مقابل دانشگاه تهران را خواندند.

«منصوره معصومی‌اصل در انتخابات مجلس دهم نامزد شده بود، اما در فهرست‌های اصلی اصولگرایان قرار نگرفته بود. او در اینستاگرامش خود را دارای دکترای علوم قرآنی و مشاوره خانواده و قبل ازدواج و مدیر مؤسسه بیت‌النور معرفی کرده است. زمانی که او علیه فائزه هاشمی کلیپ ویدیویی ساخته بود، بعضی اصولگرایان از او انتقاد کرده بودند که حتی باعث گلایه خودش نیز شده بود.»

بهار نیوز نوشته است که این هیئت مذهبی کرج پیشتر هم عملا در خدمت سیاستهای مخرب جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران بوده است. بهای نیوز نوشت:  «در ماجرای حمله به سفارت عربستان نام یکی از گروه‌های مذهبی کرج به عنوان ستون فقرات و سازماندهی کننده نیرو‌های حمله کننده مطرح شده بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *