روایتی متفاوت از دستگیری روح‌الله زم و ادعای همکاری فرانسه

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۸

یک چهره امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده دستگیری روح‌الله زم در همکاری با سازمان امنیت فرانسه و ترکیه صورت گرفته است. اکبر خوش کوشک مدعی است روح‌الله زم با یک افسر ارشد امنیتی فرانسه مبادله شده است.

از روز ۲۲ مهر سال ۱۳۹۸ تا کنون، گمانه‌زنی‌ها و روایت‌های متعددی درباره چگونگی به دام افتادن روح‌الله زم و دستگیری او توسط سپاه پاسداران منتشر شده است.

اکنون یک چهره سابق امنیتی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با سایت “رویداد ۲۴” روایت کاملا متفاوتی از دستگیری زم ارائه کرده است.

این فرد که اکبر خوش کوشک نام دارد، مدعی است که بین سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی و فرانسه در ارتباط با دستگیری روح‌الله زم همکاری صورت گرفته است.

خوش کوشک مصاحبه خود را با عنوان کردن پدیده عادی بودن “بده بستان”های امنیتی بین سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف شروع کرده است.

او در این مصاحبه مدعی شده که دستگیری روح‌الله زم از طریق همکاری سازمان اطلاعات فرانسه و همچنین سازمان اطلاعات ترکیه، “میت” ممکن شده است.

روح‌الله زم که در فرانسه اقامت داشت آذر ماه سال گذشته در ایران اعدام شد. سپاه پاسداران در مهرماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که او در خارج کشور دستگیر و به ایران منتقل شده است.

مامور پوششی در داعش

خوش کوشک به شکل‌گیری داعش پرداخته و به پیوستن شماری از شهروندان کشورهای اروپایی به این گروه تروریستی اشاره کرده است.

این مامور سابق امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده که سازمان‌های امنیتی جهان و از جمله سازمان اطلاعات فرانسه نیز با هدف گرد‌آوری اطلاعات اقدام به نفوذ در درون داعش نموده‌اند.

به گفته خوش کوشک در ادامه این مصاحبه فرانسه یک افسر امنیتی خود را با نام و هویت عربی به عضویت داعش در می‌آورد.

او می‌گوید این مامور پوششی سازمان امنیت فرانسه در «جریان درگیری‌ها به اسارت بچه‌های محور مقاومت در می‌آید.» هنگام بازجویی هویت فرانسوی این فرد لو می‌رود و دستگیر می‌شود.

اکبر خوش کوشک در ادامه می‌گوید پس از دستگیری این مامور پوششی، سازمان امنیت فرانسه با سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی تماس می‌گیرد و خواستار پشتیبانی ایران برای آزادی او می‌شود. او مدعی شده که این افسر امنیتی سازمان اطلاعات فرانسه “رده‌دار” بوده است.

مبادله روح‌الله زم

به گفته این چهره سابق امنیتی جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی نیز در مقابل درخواست فرانسه خواستار تحویل روح‌الله زم می‌شود. می‌گوید زم بر روی کانال تلگرامی خود آموزش ساخت کوکتل مولوتف داده و مردم را به شورش مسلحانه دعوت کرده است.

روح‌الله زم پس از دستگیری و انتقال به تهرانروح‌الله زم پس از دستگیری و انتقال به تهران

خوش کوشک مدعی آمادگی همکاری سازمان اطلاعات فرانسه با جمهوری اسلامی می‌شود و می‌گوید «سازمان امنیت فرانسه همکاری خیلی خوبی کرد.»

او در ادامه گفته است روح‌الله زم عملا پس از ورود به عراق هیچ ملاقاتی با هیچ مقامی در نجف نداشته است و به گفته او زم از طریق امان به بغداد آمده است.

از همکاری خانمی در ترکیه با سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی سخن گفته و مدعی شده که با کمک او، ماموران امنیتی ایران موفق به دستگیری روح‌الله زم شده و او را از نجف به مهران منتقل کرده‌اند.

خوش کوشک گفته است که چون ایام اربعین بوده، انتقال او از نجف به خاک ایران “به سادگی” صورت گرفته است.

او در ادامه مدعی شده پس از ورود زم به ایران در مهرماه سال ۹۸، مامور پوششی سازمان امنیت فرانسه از دمشق به استانبول منتقل شده و آنجا به مقامات فرانسوی تحویل داده شده است.

باید یادآور شد که روایتی که اکبر خوش کوشک از ماجرای دستگیری روح‌الله زم تعریف کرده با روایت‌های پیشین و از جمله گزارش‌هایی که از سوی مقامات امنیتی عراق منتشر شده بود، تناقض و تفاوت بسیاری دارد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *