خامنه‌ای: زبان فارسی باید زبان علمی جهان بشود

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۶

آیت‌الله خامنه‌ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیداری با دانشجویان و دانش‌آموزان برجستۀ کشور تأکید کرد که ایران باید تمامی مشکلاتش را با توسل به علم حل کند. او در این مسیر سه مرحله را تعریف کرد: تلاش برای پر کردن فاصلۀ کنونی با خطوط مقدم علم جهانی، عبور از مرزهای دانش جهانی و بالاخره  بنا کردن تمدن نوین اسلامی.

صبح چهارشنبه ۲۶ آبان/۱۷ نوامبر، علی خامنه‌ای در دیدار با “نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی” گفت که به کمک ظرفیت این نوع افراد می‌توان “شکاف علمی کشور با علم جهانی” را پر کرد و “تمدن نوین اسلامی” را ساخت.

از نظر او “نخبگی” به معنای همراه شدن استعداد با شکرگزاری از خداست. این “وظیفۀ پدر و مادر، معلم‌ها و دستگاههای حاکمیتی” است که جوان را شکرگزار نعمت‌ها بار بیاورند.

به عقیدۀ خامنه‌ای “ملت ایران، ملتی بالقوه نخبه است و به همین علت از دیرباز هدف جنگ نرم تحقیرکنندۀ استعمارگران قرار داشته تا استعدادها و توانایی‌های خود را فراموش کند”.

او گفت: “در تاریخ ۲۰۰ سالۀ اخیر ایران استعمارگران و حاکمان وقت، هم‌صدا ناتوانی ملت ایران را تبلیغ می‌کردند اما پیروزی انقلاب به این روند پایان داد”.

خامنه‌ای با اشاره به آیات قرآن در مورد غفلت از سلاح و دارایی‌های خود گفت: “این موضوع امروز با توجه به فشارها و جنجال‌ها درباره پهپاد و موشک قابل توجه است”.

باید قوانین ناشناختۀ طبیعت را کشف کنیم

خامنه‌ای سپس خطاب به جوانان “نخبه” گفت: “باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که در آینده‌ای معقول، ایران منبع علم جهانی بشود و هر کس برای دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی، ناچار از یادگیری زبان فارسی شود، همانگونه که در برهه‌هایی از تاریخ، ایرانیان بر قله‌های دانش جهانی قرار داشتند و کتابهای دانشمندان ایران در دانشگاههای غرب و شرق مورد تدریس و استناد اهل علم و دانش بود”.

او بر لزوم “آفرینش علمی” تأکید کرد و گفت باید “قوانین ناشناختۀ طبیعت را کشف کنیم”.

وی بلافاصله با اشاره به مشکلات گوناگون کشور از قبیل “مشکلات آب، محیط زیست، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، تخلیۀ روستاها، نظام پولی، مالی، مالیاتی، بانکی و مسائل نظام تولید” گفت: “می‌توان برای همۀ مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد”.

او همچنین سفارش کرد که “ایران باید جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد”.

خامنه‌ای در مورد مهاجرت نخبگان کشور (فرار مغزها) گفت که اگر فرد پس از تحصیل به کشور بازگردد مانعی ندارد، اما “اینکه عناصری در بعضی دانشگاهها، جوان نخبه را از آینده مأیوس، و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور است”.

او در عین حال، مهم‌ترین مشکلات کنونی ایران را در راه تولید “ناامیدی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌همتی، بی‌حوصلگی، راحت‌طلبی، سرگرمی‌های مضرّ، احساس ناتوانی و خطرپذیر نبودن” دانست.

او گفت: “وقتی یک محصول دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود، نباید واردات مشابه آن انجام شود”.

خامنه‌ای با اشاره به واکنش‌های زیادی که نسبت به تصمیمش مبنی بر عدم ورود لوازم خانگی کره‌ای ایجاد شد گفت: “البته مجدداً عده‌ای مانند قضیۀ لوازم خانگی جنجال نکنند که چرا نباید از فلان کشور واردات انجام شود، زیرا لازمۀ رشد شرکت‌های داخلی، ایجاد بازار داخلی برای آنها است”.

او در عین حال افزود: “در بعضی کشورها که مردم خاطرۀ خوبی از ایران دارند، حتی نام دو محصول ایرانی را نمی‌توانند بیان کنند، بنابراین علاوه بر فعالیت دولت و شرکتها، بخش خارجی صدا وسیما نیز باید برای تبلیغ کالاهای ایرانی، برنامه‌ریزی و اقدام کند”.

خامنه‌ای گفت که در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک‌درصد است. اما به توصیۀ او “این سهم باید حتماً افزایش یابد و در طول ۳ تا ۴ سال، حداقل به ۵ درصد برسد”…
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *