اردشیر زاهدی، وزیر خارجه پیشین ایران، درگذشت

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۷

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی، سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا و همچنین داماد سابق محمدرضاشاه پهلوی روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در ۹۳ سالگی درگذشت.

نزدیکان خانواده زاهدی، با تأیید این خبر گفته‌اند که آقای زاهدی صبح روز پنج‌شنبه در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشته است.

اردشیر زاهدی متولد مهرماه ۱۳۰۷ در تهران بود. او از دو خاندان سیاسی نسب می‌برد. پدرش، سپهبد فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر و چهره سرشناس نظامی و سیاسی در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه بود، و پدربزرگ مادری او، میرزا نصرالله خان مشیرالدوله، نخستین صدراعظم ایران در دوره مشروطه بود.

زمانی که نوجوان بود، پدرش در مقام فرماندهی لشکر اصفهان، توسط قوای متفقین بازداشت و به خارج از کشور تبعید شد. اردشیر زاهدی پس از اخذ دیپلم از یک مدرسه آمریکایی در بیروت، در دهه ۱۳۲۰ برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرد.

او پس از بازگشت به ایران معاون اصل چهار ترومن شد.

آقای زاهدی در جریان وقایع روزهای ۲۵ و ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد، مشاور پدرش بود و شرح آن روزها را در کتاب خاطرات خود آورده است. او در دوران نخست‌وزیری پدرش رابط بین او و شاه بود.

زاهدی در دو دهه آخر سلطنت محمدرضا شاه دو بار سفیر ایران در آمریکا، یک‌بار سفیر ایران در بریتانیا و از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ وزیر خارجه بود. او در سال‌های گذشته خاطرات خود را در سه جلد منتشر کرد.

آقای زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ محمدرضا شاه، ازدواج کرد ولی پس از هفت سال از وی جدا شد، با این حال همچنان دوست نزدیک و محرم اسرار محمدرضا شاه پهلوی باقی ماند.

عباس میلانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه استانفورد آمریکا در توئیتی نوشته که اردشیر زاهدی «۴۰۰ جعبه با چند صد هزار سند و عکس تاریخی مربوط به زندگی سیاسی خود و پدرش را حفظ و وقف دانشگاه استانفورد کرد».

اظهارات وزیر خارجه دوره محمدرضاشاه طی سال‌های اخیر از جمله در دفاع از برجام و تقدیر او از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران که در عراق کشته شد، خبرساز شده بود.

او در عین حال از مخالفان سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران بود و در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز، سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود.

بر اساس گزارش‌های خبری و زندگینامه اردشیر زاهدی در کتاب خاطرات او/ب.ب/ک.ر, رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *