تغییرات ریاست پیمان جبلی در صدا و سیما؛ جدال دو باند سعید جلیلی و حسین محمدی

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۹

ریاست «پیمان جبلی» بر صداوسیما محل منازعه دو باند «سعید جلیلی» و «حسین محمدی» برای تصدی سمت‌های مهم این سازمان شده است. تغییر معاون سیاسی و انتصاب یک فرد نزدیک به جلیلی مهم‌ترین تغییرات در صداوسیما بوده و او علاوه بر تغییر مدیران قصد ادغام برخی از بخش‌ها را نیز دارد.

این تغییرات از طرف برخی رسانه‌های اصول‌گرا کلیدی خوانده شده است؛ اما تغییری محسوس در رویه کلی این نهاد ایجاد نکرده است. خبرگزاری مهر نیز نوشت که شایعات مختلفی مبنی بر اینکه پیمان جبلی فعلا ترمز تغییرات را کشیده مطرح شده است.

جبلی اما در توییتی در واکنش به شایعه‌ها اعلام کرد که «تحول در صداوسیما یک گزینه نیست، یک ضرورت است» و «تمرکز اهالی تحول با داستان‌پردازی و توهمات تحول‌ستیزان بر هم نمی‌خورد»

«علیرضا خدابخشی»، معاون سیاسی صداوسیما، از اقوام سعید جلیلی است و نامزد انتخابات مجلس یازدهم در مشهد و مورد حمایت گروه‌هایی همچون جبهه عدالتخواه مردمی بود اما در لیست اصول‌گرایان قرار نگرفت.

او که متولد سال ۱۳۵۵ است، پیش از این سمت‌هایی همچون دبیری خبر را داشته و پیش از آن نیز خبرنگار روزنامه‌هایی همچون «ابرار» بوده است.

در دوره‌ای نیز تلویزیون ایران و رسانه‌های اصول‌گرا سعی می‌کردند خدابخشی را به عنوان فردی صاحب‌نظر در حوزه‌های اقتصادی مطرح کنند.

جبلی خود نیز روابط نزدیکی با سعید جلیلی داشته و در دوره‌ای که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است، معاون رسانه‌ای این شورا شد.

این دانش‌آموخته «دانشگاه امام صادق» با انتصاب به سمت ریاست صداوسیما، در بین  فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بالاترین سمت را دارد. پیش از او، «سعید جلیلی» بالاترین سمت را داشت.

همچنین پس از گزارش‌های «پرس تی‌وی» درباره مذاکرات وین در سال پایانی دولت «روحانی» و به ریاست «عراقچی» به نقل از منابع مطلع، «محمد مهاجری»، روزنامه‌نگار اصول‌گرا، با اشاره به روابط این دو و ریاست جبلی بر بخش برون‌مرزی صدا و سیما، جلیلی را «منبع مطلع» پرس تی‌وی خوانده بود.

قدرت گرفتن جلیلی در صداوسیما به نوعی کاهش قدرت «حسین محمدی» نیز محسوب می‌شود. حسین محمدی که در دوره ریاست «علی لاریجانی»، معاون سیاسی صداوسیما بود، معاون بررسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی است و همواره نقشی تعیین‌کننده در صدا و سیما داشته است.

«علی آقامحمدی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور روحانی نیز دو معاون سیاسی سازمان صداوسیما بوده‌اند.

 

حملات جوانان انقلابی به حسین محمدی و مدیران اصول‌گرا

از دهه ۱۳۸۰ و در دوره مدیریت «عزت‌الله ضرغامی» اصول‌گرایان جوان برای تصاحب سمت‌ها در صداوسیما تلاش و به چهره‌های قدیمی حمله می‌کردند. شبکه افق را می توان محل تجمع این نیروهای جوان اصول‌گرا دانست.

از جمله این چهره‌ها «وحید یامین‌پور» بود که پس از حذف از برخی برنامه‌ها در سال ۱۳۹۰ شدیدا به صداوسیما حمله کرد. او سال گذشته نیز «علی عسگری» را «بی‌کفایت‌ترین رییس تاریخ تلویزیون» خوانده و مدعی شده که صداوسیما نهی از منکر او را با شکایت خفه کرده تا «بی‌کفایتی» او افشا نشود.

سال ۱۳۹۸ حمله «وحید جلیلی»، برادر سعید جلیلی به حسین محمدی جنجال برانگیز شد. در این فضا انتصاب علیرضا خدابخشی به معنای قدرت گرفتن جریان جلیلی در صداوسیما تعبیر شده است. 

پیمان جبلی خود نیز در دوره‌ای عملا معاون سیاسی سازمان بود. یکی از اقدامات «محمد سرافراز» حذف معاونت سیاسی و تبدیل به معاونت خبر بود. در این دوره، معاونت سیاسی صداوسیما که  ۱۰ سال «مجید آخوندی» عهده‌دار آن بود، حذف و جبلی به عنوان معاون خبر منصوب شد.

او درباره تغییر نام معاونت سیاسی صداوسیما به معاونت خبر گفت: «اصول حاکم بر بخش های خبری صداوسیما اصول حرفه‌ای خبر است و آنچه بر بخش‌های مختلف خبری صداوسیما حاکم خواهد بود، اصول حرفه‌ای خبر است و رسالت ما نیز فراتر از همه معیارها، تولید حرفه‌ای خبر خواهد بود.»

پس از برکناری سرافراز سمت معاونت سیاسی بار دیگر ایجاد شد و مجید آخوندی به سمت خود بازگشت.

 

ادغام مراکز خبری و تولید محتوای صداوسیما 

تغییر «عبدالرضا بوالی»، رییس شبکه خبر و «مهرداد سید مهدی»، رییس خبرگزاری صداوسیما، نیز یکی از تغییرات در صداوسیما بود. جبلی این دو را در حالی برکنار کرد که خود او سال ۱۳۹۳ ایشان را در مقام معاون خبر صداوسیما منصوب کرده بود. نصب این دو مقام با حکم معاون سیاسی صداوسیما انجام می‌شود و آنان با حکم خدابخشی برکنار شدند.

«مصطفی قمری وفا»، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما نیز که شایعاتی درباره برکناری او منتشر شده بود، به عنوان مدیر اداره روابط عمومی بانک مرکزی منصوب شد.

خدابخشی، «حسن عابدینی»، قائم مقام رییس خبرگزاری صداوسیما را به عنوان سرپرست این خبرگزاری و «شهرام وثوقی راد»، مدیرکل اخبار سیما را با حفظ سمت، به عنوان مدیر شبکه خبر منصوب کرد.

«مهرداد سید مهدی» نوشت که در بیمارستان بوده و در آن‌جا متوجه شده که برکنار شده است. روزنامه خراسان نیز نوشت که فایل صوتی منتسب به بوالی مبنی بر ادغام شبکه خبر در خبرگزاری صداوسیما در این برکناری سریع نقش داشته است. 

بر اساس این گزارش، جبلی قصد دارد که سه مرکز خبری عمده صداوسیما شامل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما در یکدیگر ادغام کند.

حسن عابدینی، سرپرست خبرگزاری صداوسیما، ادغام مراکز خبری در یکدیگر را رد کرده و در عین حال گفته بود که مدیریت جدید قصد دارد یک «هم‌افزایی و استفاده بهینه» از امکانات ایجاد کند.

رسانه‌های ایران همچنین خبر داده بودند که قرار است دو معاونت سیماوصدا که وظیفه تامین محتوای تلویزیون و رادیو را برعهده دارند، در یکدیگر ادغام شوند و معاونت تازه‌ای برای تامین محتوای شبکه‌های سراسری سیما و رادیو تشکیل شود. 

پس از آن اما گزارش‌هایی منتشر شد که جبلی فعلا از برخی تغییرات صرف‌نظر کرده است. او همچنین هنوز معاون سیما را تغییر نداده است.

«حمید شاه‌آبادی»، برادرزن علی‌عسکری، سال ۹۸ به معاونت سیما منصوب شده بود و جبلی هنوز او را تغییر نداده است. «حمید شاه‌آبادی»، نوه آیت‌الله «شاه‌آبادی»، از استادان آیت‌الله «خمینی» در حوزه علمیه، و فرزند «مهدی شاه‌آبادی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در نخستین دوره پس از انقلاب، است.

محمد سرافراز، رییس اسبق صداوسیما، نیز با وجود این که در کتاب خاطرات خود با عنوان «روایت یک استعفا، ۲۴ سال مدیریت در رسانه ملی»، عملکرد جبلی را «حرفه‌ای» خوانده، در عین حال گفته بود: «[او] یاد گرفته بود در انتخاب مدیران جدید و تغییر تشکیلاتی با احتیاط عمل کند و آن سرعت لازم را که من توقع داشتم، نداشت.»

سرافراز نوشته بود: «[جبلی] فکر می‌کرد بخشی از انقلابی بودن به پذیرش نظرات دستگاه‌های امنیتی مربوط می‌شود.»

 

تغییر در برنامه‌ها و ناکامی در وعده بازگرداندن فردوسی پور 

جبلی به‌جز تغییر مدیران سعی کرده در برنامه‌های صداوسیما نیز متفاوت جلوه دهد و از جمله حضور «احمد توکلی» و «احمد امیرآبادی» و اعضای گروه عدالت‌خواه دانشجویی در برنامه‌های تلویزیونی و اطلاع‌رسانی درباره حمله سایبری چهارم آبان از این اقدامات بوده است.

سطح این اقدامات اما محدود است و پس از سخنان جبلی درباره اینکه صداوسیما «صدای بی‌صدایان» خواهد بود، گزارش‌هایی درباره اخطار دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد.

او همچنین هنوز موفق نشده وعده بازگرداندن فردوسی پور به برنامه ۹۰ را اجرا کند؛ چرا که به گفته محمد سرافراز، حذف او با دستور دفتر رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

جبلی یک هفته پیش از انتصاب خود  در پاسخ به سوال یکی از هواداران فوتبال در خوزستان گفته بود: «از نظر ما برای فعالیت عادل فردوسی‌پور منعی وجود ندارد و می‌تواند به تلویزیون بازگردد.»

«علی فروغی» مدیر شبکه سه سازمان صداوسیما و حذف‌کننده عادل فردوسی‌پور، پسر باجناق «حدادعادل» است و شخص حداد عادل هم پدرزن «مجتبی خامنه‌ای»، فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران.

جبلی برای تغییر مدیرانی از این دست راه سختی پیش رو دارد. سرافراز نیز گفته که کار جبلی برای تغییرات در صداوسیما را مشکل می‌داند. او تاکید کرده است: «مجموعه دخالت‌ها و درخواست‌ها از سازمان خیلی بیشتر شده و استقلال صداوسیما خیلی کم شده است.»

 

حاشیه‌های توقیف ۱۵ سریال 

توقف ۱۵ سریال توسط جبلی نیز خبرساز شده و «جلیل سامان»، کارگردان «زیرخاکی» که سریال او حذف نشده، نیز به این اقدام اعتراض کرده و نوشته که این سریال نیز «نور چشمی تلویزیون» تصور شده و از چشم مردم خواهد افتاد.

ریاست پیمان جبلی بر صداوسیما همچنین پس از بحران‌هایی چون تعطیل شدن پخش برنامه‌های برون‌مرزی به دلیل مشکلات ارزی و مشکلات مالی داخلی رخ داده است و او باید در شرایط خاصی این سازمان را مدیریت کند.

در این میان ممکن است تغییرات در صداوسیما شامل شبکه‌های خارجی نیز شود.

 حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما گفته بود: «ما باید بتوانیم از ظرفیت تخصصی پرس‌ تی‌وی‌، هیسپان‌ تی‌وی و العالم هم برای جریان اطلاع‌رسانی استفاده کنیم. این هم‌افزایی‌ها کمک خواهد کرد تا تور خبرگیری شبکه خبر بسیار گسترده‌تر عمل کند.»

از دوره سرافراز همچنین بر سر موضوعات مالی جدال شدیدی در صداوسیما رخ داده که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یکی از پایه‌های آن بوده است؛ موضوعی که یکی از دلایل استعفای سرافراز نیز عنوان شده است.

این وضعیت در دوره مدیریت «عبدالعلی علی‌عسگری» گسترده‌تر شد و پسر او نیز متهم به نقش داشتن در این فسادها است. یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز، «توسکا» است که سال ۱۳۹۹، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، مقاومت علی‌عسگری برای تعطیل کردن این برنامه در مقابل درخواست روحانی خبرساز شد.

همه این شرایط باعث شده که از جبلی نیز انتظار تغییرات جدی در صداوسیما نرود.
احسان مهرابی – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *