پدر روح‌الله زم می‌گوید ‘شرکای واقعی’ اعدام پسرش ‘شورایعالی امنیت ملی، روحانی و شمخانی هستند

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۱

محمدعلی زم در “دومین” یادداشت درباره پسرش در اینستاگرام نوشت یکی از “شرکای واقعی” در اعدام روح‌الله زم، “شورایعالی امنیت ملی” ایران است که ریاستش با “حسن روحانی” و دبیرش “علی شمخانی” بوده است.

او ۲۹ آبان در یاداشتی در همین باره در اینستاگرام با عنوان “قسمت اول” نوشته بود که این یادداشت‌ها را ادامه می‌دهد.

در یاداشت دوم محمدعلی زم نوشت از “تحقیقات” خانواده، دوستان، شاهدان و وکیل روح‌الله زم در فرانسه و از “لابه‌لای اشارات و گفته‌های” او در “چهار ماه آخر حیات”، چنین فهمیده که “عامل اصلی فریب و کشاندن روح‌الله به عراق”، دو نفر به نام‌های “وفا نیکفر” در استرالیا و “شیرین نجفی” در ترکیه بوده‌اند.

آقای زم نوشت شورایعالی امنیت ملی ایران “ستاد ویژه‌ای” برای رصد آمدنیوز، رسانه روح‌الله زم تشکیل داده بود، “با عضویت ٩ یا ١٢ نهاد (بنا به گفته معاون وزیر اطلاعات)”.

او در تایید حرف خود به گفته “محمد تولایی معاون اشراف دفتر فرماندهی کل قوا” در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم استناد کرد که گفته بود “روح‌الله زم از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه قرار داشت.”

آقای زم در بخشی از یادداشت خود با اشاره به “نمایشی بودن” دادگاه‌ پسرش نوشت: “روح‌الله در یکی از ملاقات‌ها در حضور مسئول پرونده، مأموران و دوربین‌ها، گفت از چندروز مانده به هر جلسهٔ دادگاه با من تمرین می‌کردند که چه چیزی بگویم و چگونه بگویم.”

شیرین نجفی

آقای زم خود از مقام‌های جمهوری اسلامی بوده و سمت‌هایی مثل ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشته است.

روح‌الله زم که به فرانسه پناهنده شده بود و در محافظت پلیس این کشور بود در سال ۱۳۹۸ به عراق سفر کرد. در آنجا دستگیر و به ایران منتقل و تقریبا یک سال بعد اعدام شد.

یکی از مقام‌های امنیتی عراق در آن زمان به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود دستگیری روح‌الله زم با کمک دستگاه اطلاعاتی عراق انجام شده بود.

اما اخیرا اکبرخوش‌کوشک، مامور سابق وزارت اطلاعات ایران که متهم پرونده قتل‌های زنجیره‌ای بود، به یک رسانه داخل ایران گفت این کار با کمک دستگاه اطلاعاتی فرانسه و برای مبادله با یک افسر اطلاعاتی فرانسوی انجام شده است.

محمدعلی زم در یادداشت اول خود درباره “قتل مظلومانه و عجولانه” و “غیرقانونی” فرزندش، به این اتهام‌ها واکنش نشان داد و نوشت این “عنصر سوخته امنیتی” برای “فریب افکار عمومی و شریک‌تراشی برای تخفیف این اعمال مجرمانه‌”، به “قصه‌سرایی دروغین” روی آورده است.

او در ادامه نوشت “از دولت فرانسه انتظار دارد که عوامل فریب و تسهیل سفر او در خاک خود اعم از مسئولان سفارت وقت عراق” را بازجویی کند.

محمدعلی زم همچنین از دولت فرانسه انتقاد کرد که برای جلوگیری از خروج روح‌الله زم از این کشور، اقدامات کافی انجام نداده است.

محمدعلی زم

دولت فرانسه به اتهام اکبرخوش‌کوشک واکنش رسمی نشان نداد، اما یک منبع دیپلماتیک در وزارت خارجه فرانسه به بی‌بی‌سی فارسی گفت این اتهام‌ها “بی‌پایه و اساس” هستند.

از ایران خارج شد. در آن زمان، محمدعلی زم از پسرش خواست “توبه” کند و به کشور بازگردد.

روح‌الله زم بی‌توجه به خواسته پدرش بعد از مدتی به فرانسه پناهنده شد و در آنجا با راه‌انداختن کانال تلگرامی آمدنیوز خبرهایی منتشر می‌کرد که می‌گفت از منابع امنیتی داخل کشور به دستش می‌رسند.

آمدنیوز در اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ به اوج شهرت رسید.

از همان زمان حکومت ایران آمدنیوز را به تحریک معترضان و برنامه‌ریزی اعتراض‌ها متهم کرد. وزارت ارتباطات ایران هم آن را به اتهام “دعوت به مبارزه مسلحانه” فیلتر کرد.

زم

خانواده روح‌الله زم در این مدت زیر فشار نیروهای امنیتی ایران بودند و دو خواهرش در مقاطع مختلف دستگیر شدند.

روح‌الله زم ۲۲ آذر ۹۹ اعدام شد. اعدام او اعتراض‌های زیادی را در نقض حقوق بشر، روال قضایی و اعدام برای “کار رسانه‌ای” برانگیخت.

حکومت ایران که از دستگیری روح‌الله زم برای تبلیغ توان اطلاعاتی خود نهایت استفاده را کرد تمام اتهام‌ها را رد می‌کند و اعدام روح‌الله زم را عادلانه می‌داند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *