رافائل گروسی, مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۲

رافائل گروسی شامگاه دوشنبه ۲۲ نوامبر وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت. او در آستانه مذاکرات اتمی وین، نسبت به عدم همکاری ایران ابراز نگرانی کرده بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه اول آذر (۲۲ نوامبر) وارد تهران شد. مقامات جمهوری اسلامی بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران را به استقبال او فرستادند.

دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس سازمان انرژی اتمی ایران صبح سه‌شنبه، دوم آذر انجام خواهد شد و هیات آژانس پس از این دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

گروسی در ماه‌های اخیر نسبت به عدم همکاری دولت ایران با آژانس بین‌المللی به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته بود امیدوار است بتواند با مقام‌های ایران در ۲۲ نوامبر، پیش از نشست بعدی شورای حکام دیدار کند.

جمهوری اسلامی از آذر ماه ۹۹ برای فعالیت‌های نظارتی بازرسان آژانس محدودیت‌هایی قائل شد و از اسفند ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به حال تعلیق درآورد. یکی از این محدودیت‌ها، جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به داده‌های دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران بود که رفع آن به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین در یک دوره زمانی مشخص موکول شده بود.

آخرین سفر گروسی به تهران در ماه سپتامبر بود. او در این سفر با محمد اسلامی دیدار کرد و گفت که با او “بحث‌های فنی” داشته است. سفر آتی گروسی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین در روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) انجام می‌شود؛ مذاکراتی که از ژوئن سال جاری متوقف شده است.

مانند ” پرواز در آسمانی پوشیده از ابر” 

بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران نیز با مشکل روبرو شده است، آن هم در شرایطی که به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران به توسعه سانتریفوژهای جدید و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح خلوصی نزدیک‌تر به سطح مورد نیاز برای کاربرد در سلاح‌های اتمی ادامه داده است.

کشورهای غربی بیم آن را دارند که ایران در حال توسعه مهارت‌ها و دانش لازم برای ساخت بمب اتمی باشد؛ اتهامی که تهران همواره رد کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد توانایی این سازمان برای انجام وظایف نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آن را با پرواز در آسمانی پوشیده از ابر مقایسه کرد و گفت: «ما در حال پروازیم و می‌توانیم به همین ترتیب ادامه دهیم اما نه برای مدت طولانی.»

گروسی همچنین در حاشیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو در مورد نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران گفته بود: «این مسئله هم به نفع آنهاست و هم به نفع جامعه جهانی. چرا که اگر آنها جدی می‌گویند که قصدشان از ادامه برنامه هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز است، باید نسبت به آنچه انجام می‌دهند [به جامعه جهانی] تضمین دهند.»

گروسی با تاکید بر این که “یک زمانی باید با این وضعیت کنار آمد”، ادامه داد: «در غیر این صورت در موقعیتی بسیار نامعلوم و نامشخص قرار خواهیم گرفت که امیدوارم این مورد پیش نیاید.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *