ادامه اعتراضات مردمی در اصفهان و شهرکرد؛ اخطار به «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران و شعار «رضاشاه روحت شاد»

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۳

– مردم استان چهارمحال و بختیاری امروز چهارشنبه در چهارمین روز تجمعات خود شعار «رضاشاه روحت شاد» سر دادند.
– «دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست» و «دولت خودش مافیاست، مرگ بر مافیا» از دیگر شعارهای معترضان در شهرکرد بوده است.
– نیروی انتظامی و مأموران شهرداری در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه به محل تحصن کشاورزان اصفهان حمله‌ کرده، چادرهای آنها را پاره و محل تهیه غذای آنها را تخریب کردند و دیگ‌ها را با خود بردند.
– هیئت دولت نیز یکشنبه‌شب سی‌ام آبان همزمان با اعتراضات اصفهان، غلامعلی حیدری فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری را به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب کرد.

 اعتراضات مردمی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به ناکارآمدی در مدیریت منابع آب توسط جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت. در شهرکرد مردم شعارهای «رضاشاه روحت شاد» و «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» سر دادند. مردم در استان چهارمحال و بختیاری به «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سود کلانی از پروژه‌های ناکارآمد و ویرانگر انتقال آب و سدسازی می‌برد هشدار دادند. این در حالیست که هیئت دولت «قاضی مرگ» شبانگاه سی‌ام آبان در جریان اعتراضات علیه بی‌آبی و نهادهای مسئول جمهوری اسلامی، غلامعلی حیدری فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری را به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب کرده است!

کشاورزان در استان اصفهان از سه هفته پیش در اعتراض به دریافت نکردن حقابه کشت پاییزه دست به اعتراض زدند. این اعتراضات از چهارده روز پیش با تحصن کشاورزان در بستر خشک زاینده‌رود در شهر اصفهان ادامه پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. فعالان محیط زیست و شهروندان اصفهان نیز در اعتراض به خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و همچنین زیان‌های زیست‌ محیطی پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌های بی‌رویه و پولساز برای گروه‌های مافیایی و نظامی رژیم، از اعتراضات کشاورزان استقبال و حمایت کرده‌اند.

جمعه گذشته،  ۲۸ آبان ۱۴۰۰، نیز هزاران نفر در اصفهان در پاسخ به فراخوان کشاورزان در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده از اصفهان نیروی انتظامی و مأموران شهرداری در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه سوم آذرماه به محل تحصن کشاورزان حمله‌ور شدند؛ چادرهای آنها را پاره کرده و محل تهیه غذای آنها را تخریب کرده و دیگ‌ها را با خود بردند.

در استان چهارمحال و بختیاری نیز از روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ اعتراض به پروژه‌های انتقال آب و از بین بردن منابع آبی از سوی جمهوری اسلامی برگزار شده است.

مردم استان چهارمحال و بختیاری امروز چهارشنبه در چهارمین روز تجمعات خود شعار «رضاشاه روحت شاد» نیز سر دادند.نیروهای حکومتی با برپا کردن بنر و انتشار اخبار تجمعات در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به دنبال این هستند که اعتراضات علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی را به اعتراض علیه چند مقام و سازمان دولتی خلاصه کرده و جنبه سیاسی آن را سانسور کنند و همزمان خود را نگران معضل آب در کشور جلوه دهند و در عین حال بین معترضان تفرقه بیندازند.

خبرگزاری ایسنا از جمله رسانه‌های حکومتی است که اعتراضات مردم در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری را به صورت سانسورشده بازتاب می‌دهد. این رسانه گزارش داده که معترضان در شهرکرد خواستار توقف پروژه‌های انتقال آب از جمله تونل بهشت‌آباد، گلاب و سد و تونل کوهرنگ ۳ شدند و تاکید کردند که اگر قرار است آبی از این استان به اصفهان و یزد انتقال داده شود، تنها باید برای مصارف آشامیدنی باشد نه مصارف صنعتی.

احمد راستینه نماینده شهرکرد هم به رسانه‌های درون ایران گفته است: «حرف ما با تمام مسئولان این است که نگاه واقع‌بینانه‌ای به انتقال آب از استان ما داشته باشند و برای آنچه که وجود ندارد، سرمایه‌گذاری نکنند.»

نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی افزوده که «ما مخالف انتقال آب نیستیم، اما اصلا آبی برای انتقال وجود ندارد که برای انتقال آن برنامه‌ریزی کرد.»

این در حالیست که معترضان کاملا زاویه‌ی خود را با جمهوری اسلامی و رسانه‌هایش نشان می‌دهند. آنها نه تنها شعار «رضاشاه روحت شاد» را سر دادند بلکه هم در شهر اصفهان و هم در شهرکرد هنگامی که مأموران حکومتی تلاش داشتند اعتراضات را با زیر سایه‌ی جمهوری اسلامی بردن ناکار کنند و با همین هدف پشت بلندگوها از عبارت «رهبر جمهوری اسلامی» یا «آیت‌الله خامنه‌ای» استفاده کردند، مردم هم خامنه‌ای و هم گویندگان را «هو» کردند.

شعار معروف «دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست» و «دولت خودش مافیاست، مرگ بر مافیا» نیز از دیگر شعارهای معترضان در شهرکرد بود.

مردم در اعتراضات خود در شهرکرد به «قرارگاه خاتم‌الانبیاء»‌ وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سود کلانی از پروژه‌های ناکارآمد و ویرانگر انتقال آب و سدسازی می‌برد هشدار دادند که در صورت ادامه این پروژه‌ها کارگاه‌ها و تجهیزات آنها را ویران خواهند کرد.

مردم از دو شهرستان فرخ‌شهر و هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری نیز به اعتراضات پیوسته‌اند. بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مردم این دو شهرستان به شهرکرد آمدند تا با معترضان همراهی  هم‌صدایی کنند. آنها در تظاهرات خود با صدای بلند اعلام می‌کنند که از هر شهر و ایل و تبار و منطقه‌ای، متحد و یک‌صدا هستند.

اینهمه در حالیست که همزمان با آغاز اعتراضات در چهارمحال و بختیاری، هیئت دولت ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» در ادامه‌ی انتصاب فرماندهان سپاه پاسداران در بدنه حکومت از جمله به عنوان استاندار در استان‌های مختلف، یکشنبه شب سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با اعتراضات اصفهان غلامعلی حیدری فرمانده پیشین سپاه پاسداران در اصفهان و چهارمحال و بختیاری را به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب کرد.

سدسازی‌های بی‌رویه و غیراصولی از دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شد و پس از آن با پروژه‌های انتقال آب ادامه یافت. پروژه انتقال آب در چهارمحال و بختیاری و خشک شدن زاینده‌رود به دوران دولت به اصطلاح اصلاحات محمد خاتمی باز می‌گردد. او در نگاهی که به زادگاه‌اش معطوف بود، پروژه‌های اقتصادی غیرکارشناسی برای استان یزد تصویب کرد. این پروژه‌های صنعتی در حالی با حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان یزد آغاز شد که به شدت نیازمند مصرف آب بودند. در نتیجه آب زاینده‌رود راهی استان کویری یزد شد تا این رودخانه خشک و زمین‌های حاصلخیز و باغ‌های این اصفهان نیز خشک و برهوت شوند!

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفته دو دهه است مدیریت آب زاینده‌رود مشکل‌زا شده است: «مجموع مشکلات از قبیل بارگذاری صنعت و جمعیت و نیز خروج آب از ۲۰ سال پیش تا الان، باعث مشکلات در رودخانه زاینده‌رود شده است. اگر آبی تخصیص داده می‌شود در کنار آن آبی هم آورده شود تا این تعادل بهم نخورد که نتیجه آن بدبختی کشاورزان و فرونشست زمین در شهر شود.»

نتیجه آنکه تصمیمات غیرعلمی و ایدئولوژیک و معطوف به منافع گروه‌ها و خانواده‌های مافیایی جمهوری اسلامی چنان ضرباتی به محیط زیست ایران وارد آورده که تنها در برنامه‌های بلندمدت کارشناسی شده و با تکنولوژی‌های مدرن و در همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی می‌توان بر آن، از جمله بر بحران آب در ایران، غلبه کرد.

حالا بار دیگر اعتراضات هزاران نفر در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری علیه پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌های غیرکارشناسی که سبب تخریب محیط زیست و تهدید کشاورزی این دو استان شده، به بزرگترین و طولانی‌ترین اعتراضات زیست‌ محیطی در ایران تبدیل شده است.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *