فضای امنیتی در اصفهان

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۲

پس از سرکوب اعتراضات مردمی هفته گذشته در اصفهان و به‌دنبال انتشار فراخوانی برای برگزاری نماز و تظاهرات میلیونی در روز جمعه، محمدرضا محمدی، رئیس‌ پلیس راهور اعلام کرد از ساعت پنج صبح جمعه، 12 آذرماه در حاشیه زاینده‌رود و در مسیرهای منتهی به پل خواجو ممنوعیت تردد و توقف عمومی اعمال می‌شود.

کاربران رسانه‌های اجتماعی هم از برقراری «فضای شدید امنیتی» در این شهر خبر می‌دهند.

هفته گذشته فراخوانی در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر دعوت از مردم برای برگزاری نماز جمعه این هفته، بر بستر خشک زاینده‌رود در نزدیکی پل خواجو انتشار یافت. در این فراخوان، از شهروندان اصفهانی خواسته شده در بستر رودخانه «نماز مردمی» و نه «نماز جمعه» برگزار کنند.

محمد علی احمدی، فرماندار اصفهان روز گذشته هشدار داد که برگزاری «هرگونه» تجمع در روز جمعه در این استان «غیرقانونی» خواهد بود. او گفت: «همان طور که نمایندگان کشاورزان در شرق و غرب استان اعلام کردند، کشاورزان هیچ‌گونه تجمعی ندارند».

نیروهای امنیتی از چند روز گذشته می‌کوشند مانع پاسخ مردم به فراخوان برگزاری نماز در اطراف پل خواجوی اصفهان شوند.

موج جدید اعتراضات عمومی به بحران آب از 17 آبان توسط کشاورزان اصفهانی آغاز شد و از 28 آبان با پیوستن مردم به این اعتراضات، معترضان به نشانه شرایط وخیم بی‌آبی به نصب چادر در بستر خشک زاینده‌رود اقدام کردند.

پس از حمله و آتش‌زدن چادرهای معترضان اصفهانی در بستر زاینده‌رود در سحرگاه پنج‌شنبه توسط نیروهای امنیتی ایران، فراخوان اعتراضی مجددی برای حضور مردم در روز جمعه پنج آذر جهت اعتراض به شرایط بی‌آبی صادر شد.

در اعتراضات روز جمعه، درگیری‌های شدیدی میان مردم و کشاورزان اصفهانی با یگان ویژه پلیس ایران صورت گرفت که تا پاسی از شب ادامه یافت.

در جدیدترین آمار انتشار یافته از این اعتراضات خبرگزاری هرانا شمار بازداشتی‌ها را دست‌کم 214 نفر از جمله 13 کودک عنوان کرد.

هرانا در این‌باره همچنین افزود «با توجه به حاصل جمع‌بندی گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است اغلب بازداشت شدگان در ابتدا به مقر سپاه صاحب الزمان واقع در بلوار صوفه و یا پایگاه بسیج قدوسی واقع در خیابان گلزار جنوبی منتقل شده‌اند. تعدادی از این شهروندان با شرط اخذ تعهد و ضبط مدارک شناسایی تا ساعات پایانی شب آزاد و حدود 150 نفر نیز به محل‌های دیگری از جمله زندان اصفهان، زندان خمینی‌شهر و ندامتگاه زنان اصفهان منتقل شدند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *