سهم صیادان از جنوب ایران؛ زندگی زیر خط فقر

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۵

افزایش جیوه آب با فاضلاب‌ پتروشیمی‌ها امرار معاش صیادان را دشوار کرده است

یک فعال اقتصادی می‌گوید که تغییرات جوی، میزان ماهی دریا را کاهش داده و امرارمعاش صیادان دشوار شده است.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر در گفتگو با ایلنا با اشاره به این‌که فاضلاب‌های صنعتی شرکت‌های پتروشیمی میزان جیوه آب را افزایش داده‌اند و آب در بسیاری از مناطق جنوب کشور سنگین شده است، گفت که چنین آبی قابلیت پرورش ماهی را ندارد.

بندر دیر در جنوب استان بوشهر واقع ‌شده‌ است و به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران شهرت دارد. اقتصاد این منطقه بر مبنای صید ماهی و میگو و همچنین تولید صنایع‌دستی دریایی بنا شده است، اما به گفته ساکنان این منطقه این روزها بیشتر از هر چیزی فقر نصیبشان می‌شود.

مجید ابراهیمی درباره مشکلات معیشتی صیادان گفت: «تغییرات جوی میزان ماهی موجود در دریا را کاهش داده و همین مسئله بر معیشت صیادان تاثیر مستقیم گذاشته است. سال‌های گذشته در فصل پاییز و زمستان باد جنوب شرقی می‌آمد و این باد دریا را زیرورو می‌کرد و باعث می‌شد میزان صید صیادان افزایش پیدا کند، اما حالا تغییراقلیم در صید تاثیر منفی گذاشته و روند آن را کاهشی کرده است.»

تور گردان یا پیاله‌ای و تور انتظاری در بین صیادان جنوب شایع و مرسوم است. در صید گردان تور در دریا انداخته می‌شود و لنج حرکت می‌کند، در این صید این امکان وجود دارد که یک لنج ۱۰ تن ماهی صید کند.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر دیر با اشاره به افزایش قایق‌های بدون مجوز، گفت: «قایق‌های بدون مجوز زیاد شده و باعث نارضایتی صیادان شده است. درحال حاضر ۲۹۰ قایق با مجوز کار می‌کنند و ۷۰۰ قایق بدون مجوز فعالیت دارند. مشکلات باعث شده است بسیاری از صیادان برای این‌که به زندگی حداقلی خود ادامه بدهند، بنزین ۳۰۰۰ تومانی می‌خرند و به دریا می‌روند و اگر دولت مجوز صید و سوخت به آن‌ها بدهد، راضی خواهند شد. بیشتر صیادان سوادی ندارند که به ادارات دولتی بروند و مشکلات را بیان کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که اگر صیادی نتواند صید کند چه باید کرد و آیا حمایتی از آن‌ها صورت می‌گیرد؟ گفت: «صیاد تا زمانی که لباسش خیس است نان برای خوردن دارد، در فصل تابستان که هوا گرم است، ماهی کمیاب و میزان صید کم می‌شود. ازاین‌رو لازم است که دولت در این مقطع از زمان بسته‌های حمایتی برای آن‌ها در نظر بگیرد. صیادان در جنوب کشور یک زندگی حداقلی و زیرخط فقر دارند؛ تورم نیز باعث شده است زندگی آن‌ها دشوارتر شود. صیادی که نتواند صید کند توانایی خرید یک کیسه برنج ۲۸۰ هزارتومانی را ندارد و امرارمعاش برای آن‌ها واقعا دشوار شده است.»

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت بندر دیر حدود ۲۴ هزار نفر است که شامل ۶۶۰۰ خانوار می‌شود. خانوارهایی که اکنون با تغییرات اقلیمی، افزایش ناگهانی قیمت ادوات صید، سیاست‌گذاری‌های نادرست شغلی و حمایت نشدن از سوی مراجع مختلف، با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *