نرخ دلار از ۳۱ هزار تومان عبور کرد؛ سقوط ۲۵ درصدی ارزش ریال در ۱۰۰ روز دولت رئیسی

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۶

نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ریال ایران در روز دوشنبه ۱۵ آذر برای سومین روز متوالی روند صعودی گرفت و به ۳۱ هزار و ۴۰ تومان افزایش یافت.

نرخ دلار از زمان پایان دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام در روز ۱۲ آذر، روند افزایشی داشته و طی سه روز گذشته در مجموع «شش درصد» افزایش یافته است.

دلار

هنوز معلوم نیست روند صعودی نرخ ارز در ایران تا کجا ادامه یابد، اما نیمه پاییز پارسال دلار در بازار آزاد ایران به حدود ۳۲ هزار تومان نیز رسیده بود و سپس با تزریق گسترده دلار به بازار توسط بانک مرکزی، این رقم اواخر بهار امسال به زیر ۲۲ هزار تومان کاهش یافت و سپس دوباره روند صعودی گرفت.

نرخ دلار در زمان آغاز کار دولت ابراهیم رئیسی حدود ۲۵ هزار تومان بود و طی ۱۰۰ روز گذشته حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

افزایش نرخ دلار و بالا رفتن تورم در دوره ۱۰۰ روزه دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که مهمترین وعده او در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، بهبود وضعیت معیشتی مردم و تک رقمی کردن نرخ تورم است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، تورم اقلام خوراکی در ۱۰۰ روز گذشته همواره بالای ۶۰ درصد و تورم سالانه نیز حدود ۴۵ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم در جهان بعد از ونزوئلا، یمن، سودان، لبنان و سورینام است.‎

افزایش قیمت یورو، پوند و سکه طلا

نرخ یورو و پوند استرلینگ نیز در روز دوشنبه به ترتیب به ۳۵ هزار و ۴۵ تومان و ۴۱ هزار و ۱۴۵ تومان اوج گرفت.

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای در حالی پایان یافت که آمریکا و اعضای اروپایی برجام نسبت به رویکرد و پیشنهادات جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای وین اظهار «نگرانی و یاس» کرده بودند و در عین حال، علی باقری کنی نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز روز یکشنبه اعلام کرد که «ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد».

اظهارات نمایندگان روسیه و چین در کمیسیون مشترک برجام نیز نشان می‌دهد که مسکو و پکن از رویکرد جدید ایران راضی نیستند، اگرچه تلاش کرده‌اند تلقی از «شکست در مذاکرات» را از بین برده و نسبت به آینده مذاکرات اظهار امیدواری کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، شامگاه یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از تلاش برای «قطع دست دلالان از بازار ارز» خبر داده و گفته بود دولت استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) را برای کنترل تورم متوقف کرده است.

در پی این اظهارات، عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در توئیتی با عنوان ‌«چاپ پول متوقف شده است؟» نوشت: تأمین مالی دولت از بانک‌ها و برداشت آن‌ها از بانک مرکزی تا رقم ۸۰ همت (هزار میلیارد تومان) در آخر آبان همان چاپ پول است.

دولت همچنین موضع مشخصی درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است، اما نرخ تسعیر دلار در بودجه سال آینده دو برابر امسال و حدود ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در این میان رشد نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال بر بازار خودرو و سکه نیز تاثیر گذاشته است. قیمت خودرو طی سه روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و قیمت سکه بهار آزادی نیز از مرز ۱۳ میلیون تومان عبور کرده است.

قیمت سکه بهار آزادی روز دوشنبه به ۱۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید.

قیمت سکه بهار آزادی در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه رشدی بالای ۱ درصد و نسبت به روز جمعه رشدی بالای پنج درصد داشته است.

با استفاده از گزارش‌های سایت‌های تخصصی سکه و ارز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *