پهپاد، بمب، جاسوس؛ در پروژه اسرائیل برای متوقف کردن ایران چه خبر است؟

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۶

روایت خبرنگار جوییش کرونیکل، راوی نحوه کشته شدن محسن فخری‌زاده با سلاح خودکار از چگونگی وقوع انفجارها در نطنز و تسا

اسرائیل در یک سال و نیم اخیر سه عملیات بزرگ علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است. در این عملیات بیش از هزار مامور موساد، تکنولوژی تسلیحاتی پیشرفته شامل پهپاد‌ها و جاسوس‌هایی که به دورن برنامه هسته‌ای ایران نفوذ کردند، مشارکت داشتند.

نیویورک‌پست در گزارشی با این مقدمه به قلم جیک والیس سیمونز، روایت کننده نحوه ترور محسن فخری‌زاده با سلاح خودکار می‌نویسد: اکنون اسرائیل با توجه به مذاکرات وین اوضاع را جدی‌تر گرفته است.  جیک سیمونز  پیش‌تر روایتی از نحوه کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره‌ کلیدی برنامه‌های هسته‌ای نظامی ایران در نشریه جوییش کرونیکل ارایه داده بود که مورد توجه قرار گرفت.

او می‌نویسد که انفجار مرموز در تاسیسات بسیار حفاظت‌شده نطنز با استفاده از تجهیزات ساختمانی انجام شد که پیش‌تر ماموران موساد آن را با مواد منفجره پر کرده بودند. بر اساس این گزارش، انفجار اول خسارت‌هایی برجا گذاشت اما همچنان به تاسیسات زیرزمینی که ده‌ها متر زیر لایه‌های سیمان و آهن مدفون شده و با زنجیره‌ای از پنج هزار سانتریفیوژ هر دقیقه ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند، آسیبی وارد نشد.

این گزارش می‌افزاید در مرحله دوم این طرح ماموران موساد با ۱۰ دانشمند هسته‌ای ایران ارتباط برقرار کردند و در نهایت آنها به دلایل مختلف پذیرفتند که به انفجار نطنز کمک کنند. سیمونز می‌نویسد که انگیزه‌های ‌آنها برای همکاری متفاوت بود اما هریک چیزی در زندگی می‌خواستند که موساد برای آنها فراهم کرد.

به نوشته سیمونز نخست یک پهپاد مواد منفجره را در مکانی که قبلا توافق شده بود که این دانشمندان تحویل داد. او در ادامه به نقل از منابع خود که نامی از آنها نمی‌برد راه انتقال مواد منفجره به سایت زیرزمینی نطنز را از طریق تحویل غذا اعلام کرده است.

نیویورک‌پست می‌نویسد: پس از اینکه ایران آغاز به کار سانتریفیوژ‌های نسل پنجم و ششم در نظنز را اعلام کرد، مواد منفجره‌ای که به داخل تاسیسات زیرزمینی منتقل شده بود، انفجاری بزرگ را رقم زد. سیستم برق از کار افتاد، ۹۰ درصد سانتریفیوژها منهدم شدند و تاسیسات برای ۹ ماه از مدار تولید خارج شد.

سیمونز در ادامه می‌نویسد، دانشمندانی که به این عملیات کمک کردند، ناگهان ناپدید شدند و اکنون همه آنها زنده و سالم هستند.

در ادامه این گزارش به تغییر کانون توجه موساد از تولید سانتریفیوژها به مختل کردن توانایی جمهوری اسلامی برای احیای تاسیسات نطنز اشاره شده است.

برای منفجر کردن تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ نطنز در کارخانه تسا در نزدیکی کرج، چندین مامور اسرائیلی و ایرانی به طور مشترک همکاری کردند تا قطعات پهپاد و مواد منفجره به تدریج وارد ایران شوند.

نیویورک‌پست همچنین به انجام این عملیات بدون همکاری بین‌المللی اسرائیل اشاره می‌کند و می‌نویسد اینکه حمله‌ها در زمان در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای وین انجام شد، نکته قابل توجهی است.

اسراییل انجام این حمله‌ها را تایید یا تکذیب نکرده اما ایران این اقدامات را به اسرائیل نسبت می‌دهد. با این حال نیویورک پست می‌نویسد: گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل قصد دارد پاسخ حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را در داخل خاک ایران بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *