آمریکا جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی ایران را به‌دلیل سرکوب اعتراضات تحریم کرد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۷

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ آذر جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای امنیتی ایران، از جمله غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده است، سید رضا موسوی اعظمی، فرمانده تیپ یکم امیرالمومنین سپاه، علی همتیان و مسعود صفدری از از بازجویان سپاه پاسداران، حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی، صغری خدادادی رئیس زندان قرچک و لیلا واثقی، فرماندار قلعه‌ حسن‌خان همراه با محسن ابراهیمی، فرمانده نیروهای ویژه پاسداران ولایت، و محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران، از جمله افرادی هستند که به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

یگان‌های ویژه ناجا و «نیروهای ویژه پادوحشت» موسوم به «نوپو» نیز در این فهرست هستند.

افراد و نهادهای یاد شده که به سرکوب اعتراضات در ایران و نقض حقوق بشر متهم شده‌اند، با استناد به قوانین مگنیتسکی و کاتسا در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا نیز در فروردین امسال تعدادی از این افراد را به اتهام سرکوب خشن اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود اضافه کرده‌ بود.

آمریکا همچنین تشکیلات «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» از زیرمجموعه‌های یگان ویژه نیروی انتظامی، همچنین زندان مرکزی اصفهان و زندان زاهدان را همراه با یگان ویژه ناجا به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این افراد در ارتباط با نقض حقوق بشر، سرکوب شهروندان بی‌گناه، مخالفان سیاسی و اعتراضات صلح‌آمیز به لیست سیاه اضافه شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید نیروهای یگان ویژه در سرکوب گسترده معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ و نقض گسترده حقوق بازداشت‌شدگان، همچنین اعتراضات تابستان ۹۲ نقش اساسی داشته و اعتراضات گسترده آبان ۹۸ را همراه با نیروهای بسیج به‌صورت بی‌رحمانه و خشن سرکوب کرده و به سوی افراد غیرمسلح شلیک کرده‌اند.


این گزارش به سهم تک تک افراد تحریم شده در سرکوب گسترده مردم معترض اشاره کرده و علت تحریم زندان زاهدان را بازداشت و اعدام تعدادی از فعالان سیاسی بلوچ ایران در این زندان عنوان کرده است.

خزانه‌داری آمریکا مشخصا به نام حسن دهواری اشاره کرده که در جریان اعتراضات مدنی بازداشت شد، اما به اتهام ترور ماموران امنیتی و انتظامی اعدام شد.

او به همراه الیاس قلندرزهی دیگر زندانی بلوچ دی‌ماه پارسال اعدام شدند.

این افراد اتهامات علیه خود را رد کرده و علت بازداشت‌شان را مشارکت در چند تجمع اعتراض صلح‌آمیز عنوان کرده بودند.

در رابطه با زندان اصفهان نیز خزانه‌داری آمریکا علت تحریم را اعدام مصطفی صالحی از معترضان دی ۹۶ عنوان کرده است. وی از طرف نهادهای امنیتی ایران متهم به همکاری با سازمان‌های جاسوسی خارجی و سازمان‌دهی اعتراضات، همچنین قتل یک عضو بسیج شده بود و مرداد پارسال اعدام شد.

خزانه‌داری آمریکا همچنین علت تحریم صغری خدادادی را حمله به زندانیان عقیدتی زن در آذرماه پارسال عنوان کرده و گفته است بر اساس گزارش‌ها، زندانبانان این افراد را با باتوم و باتوم برقی مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند.

پایگاه خبری هرانا قبلا گزارش داده بود که مسئولان زندان قرچک ورامین ۲۳ آذر پارسال همراه با ماموران گارد زندان پس از ورود به بند هشت زندان قرچک، با شوکر و باتوم اقدام به ضرب‌وشتم زندانیان سیاسی محبوس در این بند کردند.

نهادهای ناظر و مدافع حقوق بشر موکدا سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران را به نقض اصول اولیه از جمله حق دسترسی به وکیل اختیاری متهم کرده و می‌گویند بسیاری از احکام، به‌ویژه در مورد زندانیان سیاسی در پی شکنجه شدید آن‌ها صادر شده‌است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده و تاکید کرده که «تسلیم» این انتقادها و اعتراض‌ها نمی‌شود.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک پیام توئیتری به تحریم‌های جدید ایالات متحده واکنش نشان داد و نوشت که «حتی در میانه گفت‌وگوهای وین، آمریکا از اعمال تحریم علیه ایران دست بر نمی‌دارد».

سعید خطیب‌زاده گفت: واشینگتن قادر به درک این مسئله نیست که کارزار «شکست حداکثری» و «گشایش دیپلماتیک» نقیض هم هستند: تشدید تحریم‌ها، نه تنها اهرم نمی‌سازد، بلکه در تضاد با جدیت و حسن نیت ادعایی است.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *