پایان کمیسیون مشترک برجام؛ اشاره مورا به عزم جدید برای توافق، تاکید باقری بر مواضع قبلی

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۸

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام عصر پنجشنبه در وین برگزار شد. انریکه مورا پس از این نشست گفت عزم و اراده جدیدی برای دستیابی به توافق را احساس کرده است. با این حال علی باقری بر مواضع قبلی ایران تاکید کرد و از جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات خبر داد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در روز پنجشنبه کوتاه بود و حدود یک ساعت به طول انجامید. با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه، آن را «کوتاه و سازنده» خواند.

پس از این جلسه انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، به خبرنگاران گفت: «چیزی که امروز احساس کردم… از جانب همه هیات‌ها… یک عزم و اراده جدید درباره نیاز به کار کردن و دستیابی به توافقی برای احیای برجام بود.»

او در عین حال تاکید کرد: زمان می‌گذرد و فوریت کار بیشتر شده است.

اما علی باقری، رییس تیم مذاکره ایران، پس از این نشست به خبرنگاران گفت که در جلسه تاکید کرده است ایران «بر مبنای موضع قبلی» برای ادامه مذاکرات جدی است.

خبرگزاری رویترز اظهارات علی باقری را با عنوان «ماندن ایران بر موضع خود» پوشش داده است.

علی باقری در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز گفت که در نشست روز پنجشنبه تاکید کرده است که جمهوری اسلامی «مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش قبلا بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد».

او با این حال گفت که جمهوری اسلامی اراده جدی برای مذاکرات دارد و «در مورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود مانعی نمی‌بیند».

در همین حال علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران، به ایران‌اینترنشنال گفت که موضع روسیه به طرف غربی نزدیک‌تر شده و چین نیز یک موضع بینابینی دارد.

هفتمین دور مذاکرات وین که نخستین مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود، جمعه گذشته بدون نتیجه در وین پایان یافته بود. رییس جمهور فرانسه آن مذاکرات را ناموفق خواند و دیپلمات‌های اروپایی نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند از پیشنهادات ایران ناامید و نگران شده‌اند.

با این حال علی باقری گفته بود هیات‌های گروه ۱+۴ به پایتخت‌های خود می‌روند تا درباره پیشنهادهای جمهوری اسلامی در قالب دو سند «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» مشورت کنند.

اما او روز پنجشنبه پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام درباره پاسخ طرف غربی به این پیشنهادات گفت که این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها پیگیری شود.

همزمان با ادامه مذاکرات وین، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

به نوشته این روزنامه، هفته آینده یک هیات ارشد دیپلماتیک آمریکا به امارات متحده عربی می‌رود تا به شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی درباره خطر شدید ادامه تجارت‌‌ با ایران هشدار دهد.

نشریه آمریکایی واشینگتن فری‌بیکن نیز گزارش داده است در بودجه نظامی ۲۰۲۲ آمریکا بندی گنجانده شده که دولت جو بایدن را ملزم می‌کند در ازای رفع احتمالی هر یک از تحریم‌های ایران به کنگره توضیح دهد.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی خبر داد که شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان این « پیام ضروری» را به او منتقل کرد که «برای احیای توافق باید در مذاکرات بسیار سریع‌تر باشیم».

روز چهارشنبه همچنین لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، از ایران خواست به پایبندی به برجام برگردد و هشدار داد این «آخرین شانس» ایران برای چنین کاری است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *