دست اسرائیل برای ضربه زدن به رژیم ایران چقدر باز است؟

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۲

-حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی در یک سخنرانی هشدار داده «دشمن طراحی سنگینی برای مقابله با انقلاب دارد و از برنامه‌هایی که دنبال می‌کند مسئله نفوذ است».
– بخشی از ظرفیت‌های اسرائیل برای زدن ضربات نظامی به جمهوری اسلامی محصول دیپلماسی است. توافق اخیر بنت با پوتین برای تشدید حملات به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیابتی‌ها در سوریه نشان داد اسرائیل از توانایی در استفاده از ابزار دیپلماتیک برای تشدید ضربات غیردیپلماتیک به رژیم ایران نیز برخوردار است.
-رهبران اسرائیل پنهان نمی‌کنند که بخشی از فشارها علیه جمهوری اسلامی را بر اساس تشدید عوامل افزایش نارضایتی مردم طراحی کرده‌اند. مقامات اورشلیم در ماه‌های اخیر در اظهارات و سخنرانی‌های خود دست روی پاشنه آشیل جمهوری اسلامی گذاشته‌اند: ناکارآمدی رژیم و نارضایتی‌ فزاینده‌ی مردم!

بنی‌ گانتز وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید به ارتش این کشور دستور داده است تا برای حمله احتمالی به ایران آماده شود. این مقام ارشد اسرائیلی تأکید کرد «مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته و قدرت‌های جهانی می‌دانند مقام‌های ایران آنها را به بازی گرفته‌اند.»

محسن فخری‌زاده از عوامل اتمی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که هفتم آذر سال ۱۳۹۹ در اطراف تهران ترور شد

این اظهارات در حالیست که برخی منابع گزارش می‌دهند اسرائیل از ماه‌ها پیش در صدد تقویت آمادگی نظامی خود برای اقدام نظامی علیه تأسیسات اتمی و استراتژیک در ایران است و ارتش این کشور در مانورهای تمرینی حمله به مراکز حساس در خاک ایران را شبیه‌سازی می‌کند.

هرچند مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که هدف آنها جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی است و برای مقابله با هرگونه تهدید از سوی جمهوری اسلامی با شرکای بین‌المللی خود همکاری می‌کنند اما به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی چندان روی وعده‌های کاخ سفید حساب باز نکرده‌اند و خود را برای اقدام یکجانبه علیه جمهوری اسلامی آماده می‌کنند.

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ اوایل نوامبر با انتقاد از سیاست‌های بایدن در مماشات با جمهوری اسلامی به مقام‌های اسرائیل توصیه کرد برای تأمین امنیت خود منتظر چراغ سبز آمریکا نماند.

سناتور جمهوریخواه جیم ریش از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا نیز اخیراً از رویکرد کاخ سفید برای جدا ساختن موضوع اتمی از خرابکاری‌های منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی انتقاد کرد و هشدار داد که اسرائیل «دست روی دست نخواهد گذاشت» و «هرگز» به توافق اتمی با جمهوری اسلامی اهمیتی نخواهد داد.

برخی منابع امنیتی جمهوری اسلامی چند ماه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات اتمی در وین گزارش داده بودند که اسرائیل و انگلیس به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی برای اقدام علیه جمهوری اسلامی در صورت افزایش تهدیدات اتمی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند.

کابوس ترور

رژیم ایران به اندازه کافی تجربه‌های سخت از اقدامات ضربتی اسرائیل در سال‌های اخیر داشته و احتمال تکرار این حملات را می‌دهد. سناریو دیگری که برای مقامات رژیم ایران نگران کننده است «ترور» و به قتل رساندن عواملی است که برای برنامه‌های نظامی آن مهم به شمار می‌روند. سرنوشت محسن فخری‌زاده و قاسم سلیمانی و دیگران پیام واضحی به سایر مقامات رژیم ایران بوده که اگر ماجراجویی‌ در منطقه‌ را شدت و تداوم بخشند، عاقبتی جز آنها نخواهند داشت.

در همین ارتباط حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد که اکنون رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های روحانیت در جنگ هشت ساله ایران و عراق است در یک سخنرانی هشدار داده «دشمن طراحی سنگینی برای مقابله با انقلاب دارد و از برنامه‌هایی که دنبال می‌کند مسئله نفوذ است.»

او با اشاره به اینکه «بخش زیادی از معضلات اجتماعی که با آن روبرو هستیم نتیجه توطئه دشمنان است» گفت: «تهاجم دشمن در عرصه اقتصادی به ویژه در دولت گذشته لطمات سنگینی  وارد کرد… باید مراقب باشیم آنها می‌دانند اگر بخواهند انقلاب را زمین بزنند یا متوقف کنند باید نفوذ کنند به همین دلیل نفوذ در دولت قبل به شکل سنگین شکل گرفت؛ نفوذی که لطمه آن در دولت فعلی بروز خواهد کرد.»

مصلحی هشدار داد دشمن برای نفوذ گاهی افرادی را تربیت می‌کند تا دست به ترور فیزیکی بزنند یا مردم و مسئولان و نخبگان را در محاسبات و تصمیم‌گیری‌ها دچار اشتباه کند.

علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی در دولت محمد خاتمی نیز در تیرماه ۱۴۰۰ در مصاحبه با وبسایت «جماران» گفت «از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و مخصوصاً اسرائیل غفلت شد. در ۱۰ سال اخیر متأسفانه نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند.»

اهرم نظامی با زمینه‌سازی‌های دیپلماتیک

البته بخشی از ظرفیت‌های اسرائیل برای وارد آوردن ضربات نظامی به جمهوری اسلامی محصول دیپلماسی است.

نفتالی بنت کمتر از دو ماه پیش در سفر به روسیه برای تشدید حملات به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیابتی‌ها در سوریه با ولادیمیر پوتین به توافق رسید. این توافق نشان داد اسرائیل از توانایی در استفاده از ابزار دیپلماتیک برای تشدید ضربات غیردیپلماتیک به رژیم ایران نیز برخوردار است.

دست اسرائیل نه تنها برای اقدامات نظامی و امنیتی در ایران باز است بلکه کارزار بزرگی برای تشدید فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است. علاوه بر کشورهای اروپایی، مقامات اسرائیلی مدت‌هاست مذاکرات فشرده‌ای را با کشورهای منطقه آغاز کرده‌اند تا آنها را به هر نحوی ترغیب کنند که از رژیم ایران فاصله بگیرند.

تشدید نارضایتی عمومی

رهبران اسرائیل پنهان نمی‌کنند که بخشی از فشارها علیه جمهوری اسلامی را بر اساس تشدید عوامل افزایش نارضایتی مردم طراحی کرده‌اند. مقامات اورشلیم در ماه‌های اخیر در اظهارات و سخنرانی‌های خود دست روی پاشنه آشیل جمهوری اسلامی گذاشته‌اند و آن ناکارآمدی رژیم و نارضایتی فزاینده‌ی مردم است. آنها به صراحت می‌گویند «مردم ایران از حاکمان ظالم و مستبد خود ناراضی‌اند.» وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به اینکه اسرائیل با حکومت ایران مشکل دارد و نه مردم این کشور تأکید کرد «مردم ایران به دست یک رژیم ظالم که حقوق بشر را نقض می‌کند به گروگان گرفته شده‌اند.»

بخش عمده حملات سایبری اسرائیل به زیرساخت‌های حساس ایران از جمله حمله سایبری اخیر به سیستم توزیع بنزین بر اساس همین مؤلفه طراحی شد.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اواخر اکتبر ۲۰۲۱ در مصاحبه با «تایمز» گفت که با الگوبرداری از «جنگ ستارگان» ریگان که برای مقابله با شوروی به اجرا درآمد می‌خواهد هزینه‌ ماجراجویی‌های نظامی  را برای رژیم ایران بالا ببرد.

بنت گفته بود «جمهوری اسلامی یک رژیم پوسیده است. آنها حتا نمی‌توانند آب آشامیدنی برای شهروندان خود تامین کنند اما منابع خود را در توسعه هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *