محمد خامنه ای: فروغی دانشگاه را در ایران تاسیس کرد تا حرکت «حوزه» را متوقف کند

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۳

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب روایت اساسی که به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد گفت: اساساً دانشگاه در ایران تاسیس شد تا حرکت حوزه را متوقف کند و فروغی این کار را کرد.

وی همچنین اضافه کرد: بعد از انقلاب حکومتی که حق مردم را بگیرد نداشتیم.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش گفت: شایسته بود بحث تاریخی روی مبانی حقوقی انجام می‌گرفت چراکه سیر تاریخی عجیبی در این رابطه وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نقص‌های دانشگاهی ما ضعف پژوهش است، افزود: با این همه پژوهشی که انجام می‌شود، باز هم ضعف داریم.

آیت الله خامنه‌ای عنوان کرد: بنیه علمی ندارم، اما سعی کرد‌ه‌ام در حوزه حقوقی و فقهی حرف تازه‌ای بزنم و امیدوارم در دانشگاه‌ها بیشتر به حقوق اساسی پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مصداق حکومت الهی به رهبری امام راحل بود و ایشان بسیار مدبرانه فکر و اقدام می‌کرد، افزود: از جمله کار‌های مدبرانه معمارکبیر انقلاب، دخالت دادن روحانیون و حوزویان در تدوین قانون اساسی بود. مخالفان در ابتدای کار، این موضوع رامورد تمسخر قرار می‌دادند، اما بعد‌ها مشخص شد خودشان چقدر ضعیف بودند و در آن دوران، تمام تلاش‌ها این بود که این کار انجام نشود.

عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی تصریح کرد: شاید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها قانون اساسی باشد که مردم با آن همراه شدند و هزاران نفر برای ما، نظرات خودشان را فرستادند و از این نظرات بهره‌مند شدیم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی صرفا برای دانستن نیست و باید به آن عمل کرد، بیان کرد: قانون اساسی به زحمت از مسیر خود گذشت، رای آورد و به مسند نشست و پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داد، اما متاسفانه امروزه در حال تقبیح آن هستند.

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه بعد از تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقیه شکل گرفت، عنوان کرد: ولایت فقیه همان حکومت حکیم است و باید حاکم یک حکیم باشد بدین معنا که آن فرد حکیم، تنها منافع خود برایش مهم نباشد و به منافع دیگران نیز اهمیت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *