پوسته و هسته برجام: جدل لفظی ایران و اروپا در وین

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۳

نماینده روسیه: سانتریفیوژهای ایران باید برچیده یا نابود شوند

گفتگوهای ایران ‌و قدرت‌های جهانی در وین برای بازگشت به برجام پشت درهای بسته ادامه دارد. بااین‌حال اختلافات میان ایران و غرب در معرض دید همگان قرار گرفته است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) در توییتی نوشت که برخی از همتایان او در آن‌سوی میز مذاکره به‌جای دیپلماسی واقعی، همچنان به عادت مقصر‌نمایی پافشاری می‌کنند. او در ادامه افزود: «دیپلماسی خیابانی دوطرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.»

او با این توییت به‌طور ضمنی اشاره می‌کند که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا و نیز ایالات‌متحده آمریکا، که به‌صورت یک‌جانبه در سال ۲۰۱۸ از برجام بیرون رفت، اراده سیاسی برای رسیدن به توافق نشان نمی‌دهند.

توییت علی باقری کنی کمی پس‌ازآن منتشر شد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی گفتند که آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر سر مذاکرات واقعی بنشینند. میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، در توییتی که دیروقت دوشنبه ۱۳ دسامبر منتشر شد، اعلام کرد که مسائل متعددی باقی مانده است، «اما همه طرفین می‌کوشند تا بر فاصله‌ها فائق آیند.»

این مذاکره ارشد روسی در گفتگو با خبرگزاری تاس می‌گوید در گفتگوهای وین پیشرفت‌هایی در حال انجام است، اما این پیشرفت‌ها چندان سریع نیست. به گفته او یکی از موضوعات مورد اختلاف، سرنوشت سانتریفیوژهای ایران در سایت‌های هسته‌ای این کشور است که برای غنی‌سازی اورانیوم به‌کار می‌رود. او می‌گوید: «با این سانتریفیوژها چه می‌توان کرد؟ یک گزینه انتقال به خارج از ایران است. گزینه دیگر نابود کردن آن‌ها است و گزینه سوم انبار کردن و مهروموم آن‌ها به تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

 به گزارش الجزیره حسین امیرعبدللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس آنچه روسیه و ایران از این گفتگو منتشر کردند، لاوروف به همتای ایرانی خود می‌گوید که تمام تحریم‌های آمریکا که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد ناسازگار است، بایستی برچیده شوند و اینکه که «خلاقیت دیپلماتیک» و «صبر» کلید دستیابی به توافق در وین است.

وزیر خارجه ایران با آنلنا بائربوک، وزیر خارجه جدید آلمان، نیز تلفنی گفتگو کرد، اما در آنچه وزارت خارجه ایران از این تماس منتشر کرده، اشاره‌ای به توافق هسته‌ای نشده است.

ایران خواستار آن است که تمام تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ وضع شده‌اند، باید برچیده شوند، اما ایالات‌متحده در پی برجای ماندن برخی تحریم‌های مربوط به «حقوق بشر» و «تروریسم» است که دولت‌های ترامپ و بایدن آن‌ها را اعلام کردند.

آنتونیو گونترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در آخرین گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه خواستار برچیده شدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران شد تا بتوان اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ را تضمین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *