شب یلدای یک میلیون تومانی برای خانواده‌ پنج‌نفره

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۹

قیمت میوه در مدت یک‌ سال حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است

نگاهی به قیمت‌های روز بازارهای ایران نشان می‌دهد که برگزاری یک مراسم ساده شب یلدا برای خانواده‌ای پنج‌ نفری بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان آب می‌خورد؛ رقمی معادل یک‌چهارم درآمد ماهیانه یک خانواده کارگری، آن هم در حالی که سر این سفره از مهمان خبری نباشد.

شب یلدا که ایرانیان قدیم از آن به‌عنوان «شب چله» نیز یاد می‌کنند، یکی از آیین‌های کهن این سرزمین است که آداب و رسوم خاص خود را دارد. میوه‌هایی مثل انار و هندوانه و انواع آجیل و شیرینی از جمله خوراکی‌های ثابت بساط شب یلدا به شمار می‌روند و اغلب ایرانیان این خوراکی‌ها را برای دورهمی‌های یلدایی خود خریداری می‌کنند؛ با این حال قیمت‌های نجومی این اقلام در بازار امکان تهیه آن‌ها را از بسیاری خانواده‌ها سلب کرده است.

گشت‌وگذاری در بازار و مرور قیمت‌ها نشان می‌دهد که هر کیلو انار در بازار ایران حدود ۶۵ هزار تومان است و یک خانواده پنج‌نفری برای خرید دو کیلو انار شب یلدا باید حداقل ۱۳۰ هزار تومان بپردازند. قیمت هر کیلو هندوانه نیز حدود ۱۵ هزار تومان است که اگر یک هندوانه متوسط چهار کیلویی خریداری شود، هزینه خرید هندوانه هم ۶۰ هزار تومان می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، ازگیل نیز یکی دیگر از میوه‌های متداول سفره شب یلدا است که ‌این روزها با نرخ‌های نجومی در بازار خرید و فروش می‌شود و ۶۰۰ گرم آن در بازار ۱۵۷ هزار تومان قیمت خورده است.

برای خرید یک کیلو پرتقال هم حداقل ۴۰ هزار تومان و برای خرید یک کیلو کیوی حدود ۳۸ هزار تومان باید پرداخت کرد. قیمت هر کیلو موز نیز ۳۸ هزار تومان است و هر کیلو خیار به قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود. برای خرید یک کیلو آجیل شب یلدا هم حداقل باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت و میانگین قیمت هر کیلو شیرینی نیز ۱۲۰ هزار تومان است.

تا اینجای کار، قیمت چند قلم میوه، یک کیلو شیرینی و یک ‌کیلو آجیل بیش از ۸۹۰ هزار تومان در آمده است؛ حالا اگر خانواده‌ای تمایل داشته باشد خوراکی‌های دیگری مثل لبو، کدوحلوایی، باسلق و پشمک را نیز به بساط شب یلدای خود اضافه کند، باید هزینه‌ای بیش از یک میلیون تومان در نظر بگیرد؛ زیرا به گزارش پایگاه خبری فرارو، یک کدوحلوایی متوسط که شاید دو کیلو ونیم وزن داشته باشد، ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. لبو را هم می‌توان کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان تهیه کرد. نیم کیلو باسلق حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و بسته‌های ۳۵۰ گرمی پشمک در سوپرمارکت‌ها ۲۵ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت‌های گران اقلام خوراکی شب یلدا در حالی است که بنا بر اعلام مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران، در عرضه اقلام خوراکی هیچ کمبودی وجود ندارد. فریدون عطایی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از «عرضه حداکثری» میوه برای شب یلدا خبر داد، ولی گفت که قیمت‌ها کاهش نمی‌یابند.

بر اساس اعلام مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، قیمت میوه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، فروش میوه نیز  کم شده است. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه نسبت به سال ۱۳۹۹، قدرت خرید مردم ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفته بود: «آثار شرایط بد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در همه زمینه‌ها و نه‌ فقط خرید میوه، دیده می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *