وزارت خارجه از مرگ سفیر جمهوری اسلامی نزد حوثی‌های یمن در پی «کرونا» خبر داد 

By | ۱۴۰۰-۰۹-۳۰

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه از مرگ حسن ایرلو،‌ سفیر جمهوری اسلامی نزد حوثی‌های یمن، به دلیل ابتلا به «کرونا» خبر داد.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه،‌ در این زمینه گفت که ایرلو «به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به‌رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری» بامداد سه‌شنبه درگذشت.

ایرلو از اعضای سپاه پاسداران بود که آمریکا اعلام کرد در پوشش سفیر نزد شبه‌نظامیان حوثی فرستاده شده است.

او در سال ۱۳۹۹ با اعلام مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی به عنوان سفیر تهران در صنعا‌ که تحت کنترل نظامیان حوثی قرار دارد،‌ منصوب شد.

پیش از این روز جمعه روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که مقام‌های منطقه‌ای و غربی می‌گویند مقام‌های حوثی از مقام‌های عربستان سعودی اجازه خواسته بودند که ایرلو برای درمان بهتر پس از ابتلا به کرونا با پرواز مستقیم به تهران بازگردد، اما ریاض با آن مخالفت کرده است.

با این حال یک مقام ارشد سعودی مطلع از امور یمن به خبرگزاری فرانسه گفت که سفیر با هواپیمای عراقی یمن را ترک کرد.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال،‌ حوثی‌ها به مقام‌های عربستان سعودی اطمینان داده‌‌اند که دیپلمات ایرانی جدیدی را جایگزین حسن ایرلو نخواهند کرد.

روز دوشنبه هم سعید خطیب‌زاده در یک کنفرانس خبری گزارش‌ها و روایت‌های متفاوت درباره علت خروج ایرلو از یمن را «خبرسازی» عنوان کرد و گفت که او به دلیل نیاز پزشکی و «ابتلا به کرونا» خارج شده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *