افزایش سرقت تابلوها و دوربین‌های ثبت تخلف / خسارت ۲ میلیاردی به راهداری تهران!

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۱

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران می‌گوید: «سرقت‌ تابلوها و علائم رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به طور کل این سرقت‌ها شامل سرقت تابلوها، علائم، گاردریل، پایه گاردریل و… می‌شود. این خسارت‌ها به ما دو میلیارد تومان در سال خسارت وارد کرده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، چهره فقر دیگر به کارتن‌خوابی و زباله‌گردی محدود نیست. روی دیگر فقر را حالا می‌توان در گوشه خیابان‌ها، اتوبان‌ها و سرقت از هر چیزی که کمترین ارزشی دارد، مشاهده کرد.

یکی می‌گوید بخشی از پل هوایی در مسیری که هر روز از آن رفت و آمد دارد، کنده شده و آن یکی از نبود حفاظ‌های آهنی کنار خیابا‌ها و دریچه‌های آب و فاضلاب می‌گوید. ماجرای همه اینها اما به سرقت ختم می‌شود.

همین مهرماه بود که معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی کرد جمعیت زیر خط فقر در ایران تا پایان سال به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد. در همین حال حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: «حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.» به عبارتی حدود نیمی از جمعیت ایران!

همچنان که جمعیت زیر خط فقر در حال گسترش است، گزارش‌ها نیز از افزایش سرقت حکایت می‌کنند. حالا سرقت‌های خرد از دستگیره در، ایفون ساختمان و دریچه فاضلاب به سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دوربین‌های ثبت تخلف رسیده است.

افزایش سرقت تابلوها و دوربین‌ها در دو سال اخیر

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سرقت تابلوها و علائم در خیابان‌ها و جاده‌ها نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به طور کل این سرقت‌ها شامل سرقت تابلوها، علائم، پایه تابلو، گاردریل، پایه گاردریل، سیستم‌ روشنایی شامل سیم و کابل‌های این سیستم‌ها و پایه‌های آن، حتی برخی پایه‌های بتنی به دلیل وجود آرماتور موجود در آن می‌شود.»

او می‌گوید: «دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف، کابل‌های سیستم‌های دوربین‌های تصویری و تابلوهای پیام متغیر، نرده پل‌ها نیز در جاده‌ها به سرقت می‌رود.»

خسارت ۲ میلیاردی به راهداری تهران

نوروزی با بیان اینکه سرقت نرده پل‌ها که جان مردم را حفظ می‌کند نیز در نقاط مختلف مشاهده شده است، ادامه می‌دهد: «به طور کل سرقت موارد گفته شده بیش از ۲ میلیارد تومان در سال به ما خسارت وارد کرده است.»

او می‌گوید: «این سرقت‌ها در استان تهران و محدوده کاری ما صورت گرفته اما به کل کشور نیز سرایت پیدا کرده است.»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران ادامه می‌دهد: «برای جایگزینی موارد سرقتی که گفته شد و خسارت زیادی نیز به ما وارد کرده، باید ابتدا مشاهده و برآورد خسارت کنیم، سپس تامین اعتبار، جایگزین و نصب کنیم.»

کاهش ایمنی با افزایش سرقت‌ها

نوروزی درباره خطراتی که این سرقت‌ها برای مردم دارد، می‌گوید: «تابلوها و علائم رانتدگی، ایمنی راه هستند. وقتی تابلویی هشدار داده که حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد و آن تابلو به سرقت برود، راننده نمی‌داند با چه سرعتی مجاز به رانندگی است. افزایش این سرقت‌ها ایمنی را به مخاطره می‌اندازد.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی گاردریل در نقاط پرتگاهی به سرقت برود، هنگام تصادف، برای ماشین و راننده دیگر ایمنی نمی‌مانند. زمانی که چراغ شب به سرقت برود، قطعا ایمنی کاهش می‌یابد.»

آبان ماه  سال جاری نیز کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته بود: «در کل کشور چهار هزار دوربین ثبت تخلف در راه‌های اصلی و شهرها وجود دارد. این درحالی است که فقط ۷ شهر کشور دارای دوربین ثبت تخلف است، ضمن اینکه ۴۹ درصد این دوربین‌ها معیوب و خراب بوده و کار نمی‌کند.»

افزایش سرقت خرد و دریچه فاضلاب

پیش‌تر نیز تجارت‌نیوز در گزارشی از افزایش سرقت دریچه‌های فاضلاب در تهران نوشت. علی موسوی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران گفته بود: «در شهر تهران طی ۶ ماهه سال جاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد سرقت دریچه فلزی صورت گرفته. در حالی که کل سال ۹۹، تعداد سرقت دریچه‌ها ۲ هزار و ۸۰۰ مورد بود. اگر این روند سرقت ادامه داشته باشد، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد سرقت‌ها دو برابر می‌شود!»

پیش از آن نیز علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت نیز گفته بود: «با توجه وضعیت اقتصادی جامعه و افزایش قیمت کالا طی یک سال گذشته، آمار سرقت‌های خرد افزایش یافته است.»

سنگینی بار تورم روی شانه‌های مردم

افزایش سرقت در حالی است که داده‌های مرکز آمار حکایت از سنگینی بار تورم روی شانه‌های مردم می‌دهد. بر این اساس نرخ تورم کل کشور در آبان ماه سال جاری، ۴۴٫۴ اعلام شد.

از سوی دیگر مرکز آمار ایران نیز در گزارش دیگری نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۰ را ۹٫۶ درصد اعلام کرد که نسبت به بهار ۱۴۰۰ افزایش داشته است.
وضعیت آنجا نگران‌کننده‌تر می‌شود که پیش‌بینی‌ها از تشدید فقر در ایران خبر می‌دهد. اخیرا نیز فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفته بود: «نتایج پژوهش‌ها به ویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹، جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *