سریلانکا به جای ۲۵۱ میلیون دلار پول نفت ایران چای می‌دهد

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۱

سریلانکا قرارداد ۲۵۱ میلیون دلاری “نفت در برابر چای” را با ایران امضا کرد. طبق این قرارداد سریلانکا بدهی نفتی خود را با چای تسویه می‌کند. ایران برای حل مشکلت تبادلات بانکی با خارج تهاتر نفت با کالا را در پیش گرفته است.

سریلانکا و ایران روز سه‌شنبه ۳۰ آذر یادداشت تفاهمی برای تسویه طلب معوقه نفت به ازای چای به ارزش مشابه را امضا کردند.

بر اساس این تفاهم، ۲۵۱ میلیون دلار بدهی سریلانکا به شرکت ملی نفت ایران از طریق صادرات چای سیلان تسویه خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت به خبرگزاری ایسنا گفته است: «از حدود ۹ سال پیش، حدود ۲۵۰ میلیون دلار پول حاصل از صادرات نفت ایران به سریلانکا در این کشور بلوکه شده و امکان ترخیص آن وجود نداشت. خوشبختانه در مذاکرات اخیر ما به راه حلی مکتوب رسیدیم تا این پول و سود آن در سال‌های گذشته در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد.»

ایران در چند دهه گذشته جزو ۱۰ کشور اصلی واردکننده چای سیلان بوده است. چای سیلان که در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۷ درصد سهم بازار ایران را داشته به دلیل تحریم‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۰ تا حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم‌های آمریکا در تبادلات مالی و بانکی دچار مشکل شده و دولت ابراهیم رئیسی قصد دارد سیاست اقتصادی “تهاتر نفت با کالا” را به صورت فعال‌تر در پیش بگیرد.

ایران به دلیل اینکه روابط بانکی با بسیاری از کشورها ندارد می‌تواند از طریق تهاتر نفت با کالا مشکلات تبادلات بانکی را حل کند ولی کارشناسان امور و برخی مسئولان، تهاتر کالا با نفت را به زیان ایران می‌دانند.

رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت ایران گفته است: «ما استفاده از ظرفیت بازار کشورهای منطقه و همسو را دنبال کرده‌ایم و این تلاش‌ها باید از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی دنبال شود تا امکان دستیابی به اهداف صادراتی و تجاری بلندمدت فراهم شود.»

اما حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اخیرا در گفت‌وگو با ایلنا گفته که تهاتر نفت با کالا از آنجا که ایران روابط بانکی ندارد تاحدی مشکلات شبکه بانکی را حل می‌کند اما به ضرر ایران است چون “بابت تهاتر نفت با کالا هم امتیاز داد و هم تخفیف”.

صالحی افزوده که در این الگو باید هر کالایی را با هر قیمتی پذیرفت: «از طرفی چون کالای صادراتی ما نفت‌خام، فراورده و یا محصول پتروشیمی است برای معامله و همراهی با ما تخفیف می‌خواهند، علاوه بر آن کیفیت کالایی را که به ما ارائه می‌دهند، در نظر نمی‌گیرند.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *