نامه‌ای مولوی عبدالحمید به خامنه‌ای: برکناری مولوی گرگیج از امامت جمعه آزادشهر قابل توجیه نیست

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۳

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار دخالت او در موضوع عزل امام جمعه اهل سنت آزادشهر شد و تاکید کرد که این اقدام «به هیچ وجه قابل توجیه و هضم نیست».

او در این نامه تاکید کرده است محمدحسین گرگیج، امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر، «محبوبیت قابل ملاحظه‌ای» در بین اهل سنت دارد و برکناری او «تبعات جبران‌ناپذیری برای وحدت مسلمین دارد».

پس از سخنان محمدحسین گرگیج درباره امام سوم شیعیان، هفته گذشته کاظم نورمفیدی، نماینده خامنه‌ای در استان گلستان، در اقدامی نامعمول او را عزل و امام جمعه اهل سنت جدیدی برای این شهر منصوب کرد.

در پی این اقدام جمعیت اهل سنت آزادشهر با برپایی تجمع در اطراف خانه محمدحسین گرگیج، عزل او از امامت جمعه توسط نماینده خامنه‌ای را غیر قانونی خواندند.

نامه عبدالحمید یک روز پس از اولین نماز جمعه پس از عزل گرگیج منتشر شده و ویدیوهایی از فضای امنیتی در آزادشهر منتشر شده است.

مولوی عبدالحمید در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده برکناری مولوی گرگیج باعث « یاس و سرخوردگی جامعه اهل سنت شده و به هیچ وجه قابل توجیه و هضم نیست».

او در این نامه نوشته است: «مقدسات اهل سنت بارها در کشور مورد اهانت قرار گرفته» اما آنان «به خاطر حفظ اخوت و برادری اسلامی و مصلحت کشور و نظام همیشه صبر و شکیبایی» اختیار کرده‌اند.

در همین حال جامعه مدرسین و طلاب عین‌العلوم شهر گُشت در استان سیستان و بلوچستان نیز برکناری محمدحسین گرگیج را «دخالت در امور مذهبی اهل سنت و سلب آزادی آنها» دانسته‌اند.

بنابر گزارش‌ها، گرگیج با اشاره به اینکه خلیفه دوم مسلمانان بود که دختر یزدگرد را به ازدواج امام سوم شیعیان درآورد و ۹ نسل امامان شیعه حاصل این ازدواج هستند گفته بود: اگر خلافت عمر بن الخطاب را نپذیریم، اعتبار امامان را زیر سوال برده‌ایم.

او پس از واکنش شدید برخی محافل شیعی، با اعلام اینکه سخنانش تحریف شده گفت قصدش از بیان این سخنان، اعتراض به توهین‌هایی بود که به خلیفه دوم مسلمانان در «ایام فاطمیه» در ایران صورت می‌گیرد.

انتصاب امام جمعه جدید برای شهرستان آزادشهر توسط نماینده خامنه‌ای در حالی انجام شده که انتصاب امامان جمعه اهل سنت، برخلاف امامان جمعه شیعه، توسط رهبر جمهوری اسلامی انجام نمی‌شد و مقبولیت آنان بین مردم منطقه عامل اصلی بود.

با این حال خامنه‌ای در سال‌های گذشته نهادهایی را برای دخالت در امور اهل سنت ایجاد کرده و امامان جمعه در برخی از شهرستان‌ها توسط این نهادها انتخاب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *