رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: در داخل کشور سوخت هسته‌ای تولید می‌کنیم

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۴

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است جمهوری اسلامی می‌تواند در داخل سوخت هسته‌ای تولید کند و به زودی استفاده از آن را در نیروگاه اتمی بوشهر آغاز خواهد کرد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این کشور با روس‌اتم، آژانس دولتی انرژی اتمی روسیه مذاکراتی داشته و امیدوار است در چارچوب این همکاری‌ها و بر اساس برنامه‌ها و قراردادهایی امضا شده، بتواند این کار را انجام دهد و استفاده از سوخت تولید ایران را نیروگاه اتمی بوشهر آغاز کند.

در حال حاضر سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را روسیه تامین می‌کند و پسمانده سوخت نیز به روسیه منتقل می‌شود.

آقای اسلامی در مصاحبه خود با اسپوتنیک گفته است کشورش قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد خلوص انجام دهد.

او گفته است فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

آبان امسال آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ایران به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود برای افزایش غلظت اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد گاز تزریق کرده است. این اقدام بر خلاف توافق هسته‌ای برجام بود که در آن ایران متعهد شد از تزریق گاز و غنی سازی اورانیوم با این سانتریفیوژهای خودداری کند.

پس از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران به تدریج از تعهداتش در این توافق هسته‌ای کاست و گفت دیگر هیچ محدودیتی را برای حوزه عملیاتی برنامه هسته‌ای خود شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه قائل نیست.

قرار است مذاکرات برای احیای برجام از روز دوشنبه ۶ دی در وین از سر گرفته شود. طرف‌های غربی می‌گویند نسبت به به نتیجه رسیدن این مذاکرات “خوش‌بین” نیستند. در این مذاکرات آمریکا به طور مستقیم حضور ندارد و جمهوری اسلامی از مذاکره رودرو با آمریکا سرباز زده است.

دولت جو بایدن، رفع تحریم‌ها را منوط به بازگشت ایران به تعهداتش در برجام کرده است در مقابل ایران بارها از آمریکا خواسته تا ابتدا تحریم‌ها را بردارد.

ایران می‌گوید با هدف دستیابی به توافق در این مذاکرات شرکت می‌کند اما خواسته‌ها و شرایطی را مطرح کرده که بنا به گزارش‌ها کشورهای اروپایی با آن موافق نیستند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *