طرح اتهام جاسوسی برای عربستان علیه نرگس محمدی

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۷

در حالی برخی از کاربران شبکه‌ اجتماعی توییتر شامگاه دوشنبه، ۶ دی ماه، به تداوم بازداشت نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعتراض کرده‌اند، تقی‌ رحمانی، همسر نرگس محمدی خبر داده است که اتهام جاسوسی برای عربستان نیز به اتهامات این فعال مدنی اضافه شده است.

آقای رحمانی در توییتی که امروز منتشر کرده، نوشته است نرگس محمدی امروز تلفنی با خانواده‌اش صحبت کرده است و گفته است از روز سوم آذر تا کنون «زیر بازجویی» است و در سلول انفرادی نگه داری می‌شود. او تاکید کرده است که در هیچ دادگاهی شرکت نمی‌کند.

بر اساس این توییت علت طرح اتهام جاسوسی برای عربستان علیه نرگس محمدی این بوده است که او از سوی نمایندگان پارلمان نروژ در کنار لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده‌ بود.

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان امسال بازداشت شد و کاربران در توییت‌های خود با اشاره به اینکه خانم محمدی ۴۲ روز است در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، این اقدام را مصداق شکنجه توصیف کردند.

خانم محمدی در پرونده جدیدی که طی ماه‌های اخیر علیه او گشوده شد، به‌دلیل اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح به «۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس تعزیری و دو فقره پرداخت مالی» محکوم شده و مقام‌های زندان پس از بازداشت این احکام را به او ابلاغ کرده‌اند.

نرگس محمدی علاوه بر بازداشت‌های متعدد مدت‌هاست که از حق داشتن گذرنامه، خروج از کشور و دیدار با دو فرزندش که ساکن فرانسه هستند، محروم است.

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه نرگس محمدی صرفا به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود در راستای دفاع از حقوق بشر زندانی شده، خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *