امیرعبداللهیان: هفته پیش «دو میلیون» واکسن به ما هدیه شد؛ به یمن، سوریه و افغانستان می‌دهیم

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۰

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۹ دی اعلام کرد یکی از کشورها هفته پیش «دو میلیون دُز واکسن» به ایران هدیه کرد که تهران آن را به یمن، سوریه و افغانستان می‌فرستد.

حسین امیرعبداللهیان نام کشور اهداء‌کننده واکسن را اعلام نکرد، اما ایران ۱۴ آبان‌ واردات واکسن خارجی را متوقف کرد و از آن زمان تاکنون، بنابر اطلاعات رسمی، ایتالیا یک میلیون دُز واکسن آسترازنکا به ایران اهداء کرده است.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک نیز روز ۱۴ دی‌ گفته بود که دو محموله ۲.۴ میلیون دُزی واکسن سینوفارم چینی وارد کشور شده است.

وزیر خارجه ایران در اظهارات روز یکشنبه خود گفت: «هفته پیش کشوری پیشنهاد ارسال دو میلیون دُز واکسن به ایران را داد. مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که انبارها پر و امکان دریافت آن وجود ندارد. هدیه را گرفتیم و مازاد آن را در منطقه از جمله یمن، سوریه و افغانستان استفاده می‌کنیم».

اظهارات آقای امیرعبداللهیان درباره پر بودن انبارها در حالی است که بسیاری از مردم ایران معطل دریافت دُز سوم واکسن آسترازنکا بوده و دولت از مردم خواسته است که برای این دُز، از واکسن‌های داخلی استفاده کنند.

بر اساس آمارهای گمرکی، ایران تاکنون بیش از ۱۵۲ میلیون دُز واکسن خارجی وارد کرده است که ۸۸ درصد آن واکسن سینوفارم بوده، اما ۱۳ میلیون دُز واکسن آسترازنکا که عمدتا اهدایی دیگر کشورها بوده نیز وارد کشور شده است.

واردات ۱۵۲.۵ میلیون دُز واکسن در حالی است که بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت، تا روز یکشنبه ۱۹ دی‌ کمتر از ۱۲۲ میلیون دُز واکسن داخلی و خارجی در کشور تزریق شده است.

مقامات ایران تاکنون گزارشی نداده‌اند که با بقیه واکسن‌های وارداتی چه کرده‌اند، اما گزارش‌های زیادی از واکسیناسیون اعضای حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *