روایت دیدار «مخفی» فرمانده سپاه با خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی؛ «حسین سلامی گفت که اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ می‌شد»

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۰

محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین محمدحسین و زینب اسدی‌لاری که در حادثه شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی جان باختند فاش ساختند، کسی که به آنها گفته است اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، بوده است.

آقای اسدی‌لاری و خانم مجد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که روز دوشنبه ۲۰ دی منتشر شده است، گفتند که آقای سلامی حدود چهل روز پس از سانحه سرنگونی هواپیما با واسطه یکی از اعضای خانواده این دو مخفیانه به دیدار آنها آمده است.

زهرا مجد اظهار داشت: «ایشان [حسین سلامی] با معاونش آمد و چقدر گریه و زاری و این‌ها که کاش من در آن هواپیما بودم و کاش من رفته بودم و… بعد گفتند شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقششان بیشتر است… می‌گفتند می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.»

این زوج روز شنبه در مصاحبه‌ای با وبسایت انصاف‌نیوز گفته بودند که معتقدند سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را به عنوان سپر انسانی زده و می‌خواسته که آن را گردن آمریکا بیندازد.

زهرا مجد و محسن اسدی‌لاری در همان مصاحبه عنوان می‌کنند که به آنها گفته شده است «اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد».

آنها اما به منبع این نقل قول اشاره نکرده بودند و این برای نخستین بار است که نام حسین سلامی را دراین‌باره می‌گویند.

پیش از این، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین در گزارشی تحقیقی نوشته بود که شواهد حاکی است سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران «عمدی و در راستای ایجاد سپر انسانی برای ممانعت از حمله آمریکا» بوده است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که شلیک به هواپیمای اوکراینی بر اثر «خطای انسانی» بوده است.

خانم مجد و آقای اسدی‌لاری در مصاحبه با روزنامه شرق به محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی بر سر برگزاری مراسم سوگواری برای آنها به‌وجود آورده است اشاره کردند و فاش ساختند که نیروهای امنیتی حتی بر نوشته روی سنگ مزار فرزندانشان نیز نظارت داشته‌اند.

آنها می‌گویند که از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین سلامی و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، شکایت کرده‌اند و با این که خیلی‌ها به آنها می‌گویند که امیدشان به محاکمه این افراد واهی است، اما تا موقعی که نفس دارند، امید خود را از دست نخواهند داد.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه شرق و رادیو فردا؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *