علی‌رضا دبیر؛ از زانو زدن مقابل پرچم آمریکا تا مرگ بر آمریکا

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۰

«ما همیشه می‌گوییم مرگ بر آمریکا، ولی من همیشه می‌گویم که مهم‌تر از مرگ بر آمریکا گفتن، عمل کردن به آن است. یعنی حتی آن دکتری که کراوات زده، ولی کارش را درست انجام می‌دهد، در عمل مرگ بر آمریکا می‌گوید. ما باید با کارمان، مرگ بر آمریکا را معنی کنیم.»

این جملاتی است که «علی‌رضا دبیر»، رییس فدراسیون کشتی ایران و عضو سابق شورای شهر تهران هفته گذشته در گفت‌وگویی با صداوسیمای جمهوری اسلامی به زبان آورد. علی‌رضا دبیر قریب به بیست سال قبل اقامت (گرین‌کارت) آمریکا را از این کشور کسب کرده بود.

واکنش رسانه‌های آمریکا به اظهارات علی‌رضا دبیر چه بود؟

«فاکس نیوز» یکی از رسانه‌های آمریکا بود که نسبت به اظهارات علی‌رضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی ایران واکنش نشان داد. گزارشگر فاکس‌نیوز در بخشی از گزارش خود این سوال را طرح کرده است: «چرا باید یک شهروند ایرانی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد، گرین کارت آمریکا داشته باشد؟»

فاکس نیوز نوشته است که دولت‌های آمریکا، چه در زمان حضور دموکرات‌ها و چه در دوران قدرت گرفتن جمهوری‌خواه‌ها، «رژیم آخوندی» ایران را به عنوان «بدترین حامی تروریست در خاورمیانه» معرفی کرده‌اند. این رسانه به صحبت‌های «سردار پاشایی»، کشتی‌گیر سابق تیم‌های ملی ایران اشاره می‌کند و علی‌رضا دبیر را به نقل از او، ورزشکار نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی و اصولگراها خوانده است.

فاکس‌نیوز تنها رسانه‌ آمریکایی نبود که صحبت‌های علی‌رضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی ایران را پوشش داد. اما در میان بیش از ده رسانه این کشور که «درخواست برای عملگرا شدن در قابل شعار مرگ بر آمریکا» رییس فدراسیون کشتی ایران را پوشش دادند، وب‌سایت خبری «PJ MEDIA» نگاهی متفاوت به این خبر داشت: «تیم ملی کشتی ایران برای یک بازی دوستانه، به آمریکا می‌آید، ولی رییس فدراسیون کشتی ایران شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد.»

چرا علی‌رضا دبیر به ویزای آمریکا نیاز دارد؟

اردیبهشت ۱۳۹۲ «هیات اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر تهران» صلاحیت علی‌رضا دبیر را به دلیل آن‌چه «دو تابعیتی بودن» او می‌دانست، رد کرد.

چهارم خرداد همان سال این هیات، اعتراض علی‌رضا دبیر را پذیرفت و او را بار دیگر به جمع نامزدهای انتخاباتی شورای شهر برگرداند.

علی‌رضا دبیر سال ۱۳۸۴ اقامت آمریکا یا همان «گرین‌کارت» آمریکایی را اخذ کرد. خبرگزاری ایلنا ادعا می‌کند که علی‌رضا دبیر ۷ سال قبل (یعنی سال ۱۳۹۳) گرین‌کارت آمریکایی خود را به این کشور پس داده و دیگر در این کشور اقامت ندارد. اما این ادعای علی‌رضا دبیر را نزدیکان او در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» رد می‌کنند. طبق ادعای نزدیکان آقای دبیر، او فقط سال ۱۳۹۷ دو بار با استفاده از گرین‌کارت آمریکایی خود به این کشور سفر کرده است.

خبرگزاری فارس رسانه وابسته به سپاه پاسداران دیروز در گزارشی مدعی شد که احتمال دارد علی‌رضا دبیر به دلیل «اظهارات ضد آمریکایی‌اش» تیم ملی کشتی ایران را در سفر به آمریکا همراهی نکند.

از سویی دیگر، خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه سپاه پاسداران، پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد در صورتی که ویزای هر یک از اعضای تیم ملی برای سفر به آمریکا صادر نشود، فدراسیون کشتی ایران، سفر کل تیم ملی کشتی ایران به آمریکا را لغو خواهد کرد.

مهرماه سال جاری، «بوریس موب گارتنر»، رییس فدراسیون کشتی آمریکا از تیم‌های ملی کشتی ایران دعوت کرد تا برای برگزاری دیدارهایی دوستانه و نشان دادن صلح میان ورزشکاران دو کشور ایران و آمریکا، به این کشور سفر کنند.

در سوی دیگر، رییس فدراسیون کشتی ایران نه تنها خواسته است که شعار مرگ بر آمریکا، وجهه عملی پیدا کند، بلکه حتی حاضر نیست نام خود را از فهرست مسافران این کشور خارج کند و رسانه‌های سپاه را آماده فضاسازی برای لغو سفر تیم ملی به آمریکا می‌کند.

در سویی دیگر، علی‌رضا دبیر با توجه به این ادعا که گرین‌کارت آمریکای خود را به این کشور پس داده، قادر نخواهد بود در یک سفر رسمی و بین‌المللی، با عنوان مقیم دائم آمریکایی به این کشور سفر کند و باید برای دریافت ویزا، پاسپورت ایرانی‌ خود را به سفارت آمریکا تقدیم کند.

علی‌رضا دبیر مقابل پرچم آمریکا زانو زده است؟

«جهان نیوز» رسانه اصولگرایی که متعلق به «علی‌رضا زاکانی»، شهردار کنونی تهران است، سال ۱۳۹۳ در نقد «محمد خاکپور» به عنوان سرمربی تیم امید ایران، او را دو تابعیتی و شهروند آمریکا خواند.

جهان نیوز، در بخشی از گزارش خود برای محکوم کردن محمد خاکپور یا تمامی ایرانیانی که گرین‌کارت آمریکایی اخذ می‌کنند، بخشی از روال قانونی برای اعطای این نوع شهروندی را این‌گونه شرح داد: «برای دریافت این گرین‌کارت یا همان کارت سبز باید برخی قوانین رعایت شود. یکی از این قوانین قسم خوردن زیر پرچم آمریکا است. با این قسم، فرد متعهد می‌شود که زیر پرچم آمریکا با کشوری که برابر ایالات متحده می‌جنگد، در صورت نیاز جنگ کند. قانون دیگر نیز زانو زدن مقابل پرچم آمریکا و بوسیدن آن است. این زانو زدن به شکلی است که فرد یک زانوی خود را روی زمین قرار داده و کف پای دیگر را روی زمین می‌گذارد و پرچم آمریکا را به دست می‌گیرد.»

سال ۱۳۹۰ هم وب‌سایت «خبرآنلاین» در گزارشی، به همین دو موضوع اساسی در قانون اعطای گرین‌کارت در آمریکا اشاره کرد و مدعی شد برخی از ورزشکاران نام‌دار ایرانی، برای دریافت اقامت این کشور، مقابل پرچم آمریکا زانو زده‌اند و سوگند خورده‌اند که در صلح و جنگ، کنار آمریکا بمانند.

علی‌‌رضا دبیر، که به ادعای رسانه‌های آمریکا، هنوز از گرین‌کارت آمریکا برخوردار است، هم مقابل پرچم آمریکا زانو زده و هم به آن سوگند خورده است.

علی‌رضا دبیر، مرد هزار چهره ورزش و سیاست ایران کیست؟

علی‌رضا دبیر در بخشی از این مصاحبه، به نقل قولی از «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس که توسط پهپادهای آمریکایی کشته شد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «حاج قاسم به من گفت، آن‌چه از بالا به پایین می‌آید، توفیق است و آن‌چه از پایین به بالا می‌رود، اخلاص است.»

او گاهی برای به دست آوردن اخلاص، به «مشت و لگد» متوسل شده است. اردیبهشت سال ۱۳۹۶ علی‌رضا دبیر با «عباس جدیدی»، کشتی‌گیر سابق و هم‌دوره خودش در تیم ملی کشتی آزاد که مانند او عضو شورای شهر تهران بود، در صحن این شورای اسلامی درگیر شد؛ مشت، لگد و پرتاب کردن قندان.

عباس جدیدی در مورد چرایی این درگیری فیزیکی که ابعادی جهانی هم پیدا کرد، به خبرآنلاین گفته بود: «یک ماه قبل از آن درگیری، اطلاعاتی درباره مسائل مالی آقای دبیر در فضای مجازی منتشر شد و آقای دبیر به اشتباه فکر می‌کرد من این اطلاعات را به رسانه‌ها داده‌ام. من هر چه گفتم که کار من نبوده است، او باور نکرد و با من درگیر شد.»

ماجرای فسادی که عباس جدیدی در موردش صحبت می‌کرد، به انتشار فهرستی در فضای مجازی برمی‌گشت، مشتمل بر ماجرای خرید ۱۵ میلیون تومانی همسر علیرضا دبیر با بن‌های فروشگاه شهروند که قرار بود در اختیار کارگران شهرداری قرار بگیرد. همچنین انتقال ۶۰ میلیارد تومان پول از سوی علیرضا دبیر به آمریکا در سال ۱۳۹۴، ابهام در هبه شدن خانه‌ای ۴۲۰ متری در محله ولنجک به او و دریافت رشوه برای صدور پایان کار.

علی‌رضا دبیر که ادعای پس دادن اقامت خود در آمریکا را دارد، از بودجه شهرداری تهران، ۶۰ میلیارد تومان پول در سال ۱۳۹۴ به آمریکا منتقل می‌کند.

سال ۱۳۹۱ با دستور مستقیم محمدباقر قالیباف، «منصوره دبیر»، خواهر علی‌رضا دبیر با مدرک کارشناسی جغرافیا، به عنوان مدیر برنامه‌ریزی، سامان‌دهی و نظارت اداره کل اماکن و فضاهای ورزشی سازمان ورزش منصوب می‌شود.

علی‌رضا دبیر، طی تمام سال‌های اخیر از نزدیک‌ترین مدیران به «محمدباقر قالیباف»، رییس کنونی مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

رییس فدراسیون کشتی ایران تیرماه ۱۳۹۹ به دلیل آن‌چه فساد مالی و زیر فشار گذاشتن حامی مالی فدراسیون کشتی عنوان ‌شد، تا نزدیکی میز محاکمه و عزل از ریاست فدراسیون کشتی پیش رفت؛ اما باز هم به سلامت از کنار دستگاه قضایی گذشت. در مورد مصونیت علی‌رضا دبیر، به حمایت‌های همیشگی محمدباقر قالیباف از او اشاره می‌شود.

یکی از اظهارنظرهای جنجالی آقای دبیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به یادگار مانده است: «اگر دلار نداریم، خدا را داریم.»

علی‌رضا دبیر، یکی از عمل‌گراهای شعار مرگ بر آمریکا در حوالی محمدباقر قالیباف محسوب می‌شود.
پیام یونسی‌پور – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *