جو بایدن: اکنون وقت ترک مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست

By | ۱۴۰۰-۱۰-۳۰

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۹ دی گفت که اکنون زمان ترک مذاکرات با ایران سر احیای توافق هسته‌ای نیست.

وی در یک نشست خبری که به مناسبت یک سالگی ریاست جمهوری‌اش برگزار می‌شد، اظهار داشت: «اکنون زمان ترک این مذاکرات نیست. پیشرفت‌هایی دارد انجام می‌گیرد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به طرف‌های مذاکره با ایران افزود: «گروه ۱+۵ با هم توافق دارند. اما باید صبر کرد و دید.»

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، متشکل از بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ایالات متحده، برای احیای برجام با روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شد. این میان ایران و ایالات متحده به طور غیرمستقیم و با واسطه چهار کشور دیگر عضو برجام مذاکره می‌کنند.

اما آن‌چه اکنون غرب نسبت به آن هشدار می‌دهد کمبود زمان است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته گفت که برای نجات برجام تنها چند هفته وقت هست و واشینگتن آماده است که در صورت شکست مذاکرات به «گزینه‌های دیگری» متوسل شود.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ساعاتی قبل از اظهارات آقای بایدن نیز بار دیگر بحث تنگ بودن زمان را مطرح کرد و گفت: «منافع آمریکا و متحدینش ایجاب می‌کند که به توافق هسته‌ای بازگردیم، اما به نظرم تنها چند هفته برای احیای برجام زمان باقی مانده است.»

ارشدترین دیپلمات آمریکا همچنین عنوان کرد که ایران در مذاکرات وین خواستار تضمین برای عدم خروج آمریکا از برجام شده است، اما دولت در نظام سیاسی آمریکا نمی‌تواند چنین تضمین محکمی بدهد.

وی اظهار داشت: «جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده با قطعیت اعلام کرده است تا زمانی که در این سمت قرار دارد، به برجام متعهد خواهد بود اما نمی‌توان از طرف دولت‌های آینده آمریکا چنین تعهدی داد.»

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده به دست آمد، اما واشینگتن با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ این توافق را به‌طور یکجانبه لغو کرد. ایران نیز در واکنش به آن از تعهدات هسته‌ای خود گام به گام عدول کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *