گزارش یک نهاد حقوق بشری: ۲۹ نفر در ایران در سه هفته نخست سال جدید میلادی اعدام شدند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۲

بنا بر آمار سازمان حقوق بشر ایران٬ نهاد مستقر در نروژ که اخبار مربوط به اعدام‌ها در ایران را پیگیری و منتشر می‌کند٬ طی سه هفته‌ای که از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی می‌گذرد دست‌کم ۲۹ تن در ایران اعدام شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر روز جمعه اول بهمن‌ماه از اعدام دو زندانی به نام‌های اقبال مستوفی و هوشنگ خان‌محمدی در زندان خرم‌آباد خبر داد.

روز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه نیز حکم اعدام یک زندانی به نام علی یزدانی در زندان رشت به اجرا درآمد و سه زندانی دیگر به نام‌های محمد کریمی‌نژاد، حامد منوچهری و سبحان شوهانی هم چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه در زندان ایلام اعدام شدند.

اتهام این افراد «قتل عمد» اعلام شده است٬ اتهامی که بر اساس قانون مجازات اسلامی بنا به درخواست اولیای دم٬ مجازات آن «قصاص» است.

جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر از حکم «قصاص» انتقاد می‌کنند و می‌گویند مجازات فرد مجرم باید توسط قضات تعیین شود نه از سوی خانواده مقتول.

اتهام برخی دیگر از متهمانی که طی سه هفته گذشته اعدام شده‌اند٬ قاچاق و حمل مواد مخدر اعلام شده است.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند بنا بر قوانین بین‌المللی این جرایم در زمره «جرایم جدی و بزرگ» قرار نمی‌گیرند و نباید مشمول مجازات اعدام شود.

علاوه بر این در ایران سالانه تعدادی دیگر نیز به اتهام‌هایی مانند «محاربه»٬ «بغی» و «افساد فی‌الارض» اعدام می‌شوند که بسیاری از حقوقدانان آنها را اتهام‌هایی مبهم می‌دانند و می‌گویند قوانین مربوط به آنها نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

ایران طی یک دهه گذشته همواره دومین کشور جهان از نظر تعداد بالای اعدام‌ها بوده است.

رتبه اول به چین اختصاص دارد که تعداد اعدام‌های خود را به عنوان اسرار حکومتی طبقه‌بندی می‌کند و آماری در این باره ارائه نمی‌دهد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی جمهوری اسلامی ایران با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام در رتبه دوم قرار گرفت و به گزارش عفو بین‌الملل به تنهایی مسئول نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان بود.

پس از ایران، کشورهای مصر با ۱۰۷ اعدام، عراق با ۴۵ اعدام و عربستان سعودی با ۲۷ مورد اعدام در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

اعدام‌های پرشمار در ایران در حالی ادامه دارد که برخی کشورهای خاورمیانه شمار اعدام‌های خود را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند٬ مانند عربستان سعودی که تعداد اعدام‌هایش در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن ۸۵ درصد کاهش یافت.

بررسی آمار اعدام‌ها طی سال ۲۰۲۱ میلادی نیز نشان می‌دهد که احتمالا جمهوری اسلامی ایران همچنان دومین کشور پرشمار اعدام در جهان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *