بازنشستگان بار دیگر در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمدند: ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه!

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۳

– اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری‌ها، ارائه‌ی خدمات درمانی رایگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مهمترین خواسته‌های بازنشستگان معترض است.
– همزمان با تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان صنایع فولاد نیز در شهرهای اصفهان و اهواز تجمع کردند.

بازنشستگان و مستمری‌بگران امروز بار دیگر در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمدند و علیه وضعیت وحشتناک معیشتی و درآمدهای ناچیز خود که همانهم با تأخیر پرداخت می‌شود اعتراض کردند.

صدها بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی امروز شنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تجمع سراسری در شهرهای مختلف برگزار کردند.

اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری‌ها، ارائه‌ی خدمات درمانی رایگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مهمترین خواسته‌های بازنشستگان معترض است.

بازنشستگان به درآمدهای ناچیز و وضعیت دشوار معیشتی خود معترض هستند. آنها خواستار پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی هستند تا این سازمان بهانه «کمبود منابع مالی» نداشته باشد و قانون همسان‌سازی را اجرا کند. دولت اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تسویه بدهی با سازمان تأمین اجتماعی را پیش‌بینی نکرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در حال تصویب لایحه هستند.

بازنشستگان در تجمع شهر تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی از جمله شعار «مجلس خیانت می‌کند، دولت حمایت می‌کند» سر دادند.

بازنشستگان در چند شهر دیگر از جمله مشهد، رشت، اصفهان و تبریز نیز با شعارهایی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی تجمعاتی برگزار کردند.

یکی از بازنشستگانی که در شهر رشت به این تجمع پیوسته به خبرگزاری ایلنا گفته که «هم حقوق‌ها بسیار پایین‌تر از خط فقر است و هم سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ناچیزی ارائه می‌دهد و این وضعیت فشار بسیاری بر آنها وارد کرده است.»

همزمان با تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان صنایع فولاد نیز در شهرهای اصفهان و اهواز تجمع کردند.

صندوق بازنشستگی فولاد هم قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا نکرده و در نتیجه این بازنشستگان، مانند بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات مالی روبرو هستند.

بازنشستگان از سال گذشته بطور پی‌ در پی اعتراضاتی را نسبت به پایین بودن رقم حقوق و ارائه نشدن مزایای بازشستگی مناسب و شایسته برگزار می‌کنند. مقامات جمهوری اسلامی چه در دولت سیدابراهیم رئیسی و چه پیش از آن، در دولت حسن روحانی هیچ توجهی به خواسته‌های بازنشستگان نشان ندادند.

حقوق اکثر بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ایران بین ۳ تا ۶ میلیون تومان است. این در حالیست که رقم خط فقر در پاییز امسال به ۱۲ میلیون تومان در ماه رسید.

به بیان دیگر هر خانوار سه تا چهار نفره برای اینکه هزینه‌های ضروری زندگی را بپردازد دست‌کم به ۱۲ میلیون تومان درآمد ماهانه نیاز دارد. مشخص است که در چنین شرایطی درآمد اکثر بازنشستگان حتا کفاف پوشش هزینه‌های نصف ماه را هم نمی‌دهد. آنهم در حالی که اقشار بازنشسته معمولا مخارجی چون هزینه درمان و دارو بیش از دیگر اقشار دارند و رفت و آمد آنها به دلیل داشتن فرزندان دانشجو، عروس و داماد و نوه بیشتر است.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم چند هفته پیش از طرحی خبر داد که بر اساس آن قرار است افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید صورت گیرد. این در حالیست که بازنشستگان خواستار افزایش حقوق خود متناسب با خط فقر هستند و بسته‌های حمایتی مشکلات آنها را حل نمی‌کند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *