صادق زیباکلام: حاکمیت به یک دو راهی بسیار سخت رسیده است/ نسبت دادن اعتراضات مردم به بیگانگان، دیگر کارآمدی ندارد

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۴
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اما امروز حاکمیت به یک دو راهی رسیده است، دو راهی بسیار سخت که باید کدام یک از مسیرها را انتخاب کند. اگر از اعتراضات صنفی جلوگیری شود، به اعتراضات سیاسی و اجتماعی تبدیل می‌شوند.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره ریشه افزایش تجمعات مردمی گفت: در ایران حداقل تا آبان ۹۸، اعتراضات خیابانی، مثل اعتراضاتی که بعد از انتخابات ۸۸ و دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد، بیشتر جنبه سیاسی داشت و ریشه اقتصادی نداشتند.

وی افزود: تحول مهمی که به وجود آمده این است که به دلیل شرایط اقتصادی، شاهد اعتراضات خیابانی اقشار و صنوف مختلف هستیم. اگر اعتراضات اقشار سیاسی بود، برای جلوگیری از اعتراض آنان درنگ نمی‌شد. اما خود مسئولان هم می‌دانند، دلیل اعتراض‌ها، ناشی از شرایط بد اقتصادی است. اما امروز حاکمیت به یک دو راهی رسیده است، دو راهی بسیار سخت که باید کدام یک از مسیرها را انتخاب کند. اگر از اعتراضات صنفی جلوگیری شود، به اعتراضات سیاسی و اجتماعی تبدیل می‌شوند. چون با تغییر نکردن شرایط اقتصادی، جنس اعتراضات از بین نمی‌روند و از مسیر اقتصادی که وجود دارد، به مسیر اجتماعی و سیاسی تبدیل خواهد شد.

زیباکلام عنوان کرد: زمانی که دولت روحانی بر سر کار بود، همه مشکلات بر سر او می‌ریخت اما امروز دیگر نمی‌شود این مشکلات را بر سر دولت قبلی و سایر مشکلات مثل برجام و تحریم‌های آمریکا انداخت. بنابراین حاکمیت امروز، جلوی برخی از معترضان را نمی‌گیرد، بعضی‌ها را به سمت مجلس می‌برد و بعضی دیگر را پراکنده می‌کند و با برخی دیگر برخورد محدودی انجام می‌دهند. از طرفی، دولت رئیسی می‌خواهد وجهه مردمی از خود نشان دهد به همین دلیل اگر بخواهد رفتار تند و خشونت‌آمیزی با معترضان داشته باشد، کسی مسئولیت این کار را برعهده نمی‌گیرد. مسئولان هم می دانند که راهکار نسبت دادن اعتراضات اقتصادی اقشار مختلف به بیگانگان، دیگر کارآمدی ندارد.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ هم گفت: در ماجرای ارز ۴۲۰۰، درصد کمی از آن به جیب سوءاستفاده‌چی‌ها می‌رفت اما ۸۰ تا ۹۰ درصد آن نیز به سبد کالای مصرفی اقشار محروم جامعه کمک می‌کرد. زمانی که ارز ۴۲۰۰ را حذف می‌کنید و آن را به صورت یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به مردم می‌دهید این راهکار دردی را درمان نمی‌کند. از زمان احمدی‌نژاد تا به امروز دولت نتوانسته مسئله پرداخت یارانه نقدی را حل کند و نمی‌داند به کدام لایه‌ها و اقشار مختلف آن پول را پرداخت کند و در این موضوع، ضعف و مشکل وجود دارد. حذف ارز ۴۲۰۰ باعث می‌شود مایحتاج عمومی مردم کاهش یافته و موج جدیدی از اعتراضات معیشتی مردم شکل بگیرد.

ایلنا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *